Tillbaka på Österlen

Så är man här igen, på härlig Österlen. För 4:e året i rad blir det en långhelg nere, bland vårblommor, grönskande kullar och vackra sandstränder.

Efter lite sölande på E6:an ner så hämtade jag upp Eva i Hässleholm, och jodå, även den här gången hade SJ förmågan att leverera henne från Stockholm precis i tid. Det var väl i och  för sig en av de få sträckor som lyckades med detta, just denna dagen.

Väl installerade på helgens boende, ett litet trevligt Bed & Breakfast i Kivik så drog vi ut och började mjuka upp med lite macro
20140529_9746Syrran som ju också var på väg hit ner till de södra delarna av landet, ringde när vi låg i gräset bland blomstren och vi bestämde att mötas i Brösarps Backar.

Gissa  vilka vi träffade där, jo, hela Bregottfabriken tog emot, gammal som ung.

20140529_9847
Fast när arbetslaget i Bregottfabriken blev lite för närgångna och nyfikna på oss och lilla Tissla, ja, då tyckte syrran, nej, nu är det bra. Men icke, som nicke, det tyckte inte kossorna utan kom närmre och närmre… Men lugn mina kära vänner, undertecknad tog fram sina gamla kofösartakter från barndomen och snart hade vi hela flocken på behörigt avstånd och vi kunde i lugn och ro allihopa knata tillbaka till bilarna.

Nästa mål, ja, det blev Haväng – Vädret var kanske inte helt på vår sida, med klarblå himmel, och inte ett endaste litet moln.. men det artade sig fram mot solnedgången, tack och lov.
Så det blev att börja med vattenbilder

20140529_9867
20140529_9877
Så började det hända lite på himlen och ja, då blev det så här istället

20140529_9900
Jag skippade den ensamma tallen i år, däremot ägnade jag en bra stund i åns utlopp

20140529_9939

20140529_9942
Så var det då dags för dagens sista bild, innan det var dags att vända hemåt, ladda över bilderna, ta det obligatoriska lilla glaset vin under tiden, för att sedan bums i säng

20140529_9948
För morgonen hade vi bestämt att vi skulle börja i Brösarps backar och innan vi somnade bad vi till dimguden, snälla, snälla, kom och hälsa på oss i backarna imorgon bitti.
Tyvärr, han hade stoppat bomull i öronen för inte en endaste liten dimsnutt såg vi. Istället satt jag där i backarna med min frukost, lyssnade på fågelkvittret och bara njöt av tillvaron och ja, jag glömde tom av att fotografera. Men ibland är det så och ibland är det skönt att bara sitta där och känna hur otroligt lycklig man skall vara med det livet man lever just nu och bara njuta.
Ok, det blev två bilder, en före soluppgången
20140530_9953
och så en under soluppgången – håll med om att jag är mångsidig i min kreativitet att hitta olika kompositioner 🙂
20140530_9956
Väl tillbaka hemma igen på vårt rum, blev det faktiskt några timmars sömn, innan resten av dagen fortsatte med nygamla upptäckter, men mer om det i nästa blogginlägg

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

