När livet är som bäst

20140717_0354
Ja, det kan vara en tidig morgon uppe vid Knuthöjdsmossen, eller en sen kväll på samma ställe. Så kändes det iallafall däruppe de här två dagarna jag var där.

20140717_0254

För att sitta och äta sin medhavda frukost kl 03.15 på morgonen med den här utsikten framför dig och allt är tyst omkring dig så när som dina vänner, som sitter där tillsammans med dig och vi tillsammans har det goda samtalet, det glada samtalet och ibland sitter där utan ord och bara låter naturen omsluta oss och låta oss bli en liten del av den. Ja, då tycker iallafall jag livet är som allra, allra bäst. Det är de här stunderna jag tar fram när jobbet blir stressigt och alla dead-lines flåsar mig i nacken. Då kan jag stanna upp en stund, blunda och framkalla den här stunden.
Det är detta jag vet att jag kommer göra i hös, då kommer jag blunda en liten kort minut och bara släppa fram den här stunden på näthinnan.

Eller också kommer jag släppa fram stunden, när jag skulle försöka mig på att fotografera smålom och stod där, tyst, tyst och alldeles stilla och spanade på ena förälder smålom som myste med sin unge.

20140717_0317
Nu är jag ju ingen fågelfotograf, men det gör inget. För jag har kan bara känna lyckan av att titta. Titta på dessa föräldrar som flyger fram och tillbaka för att föda upp sitt lilla barn. Bara få vara en liten del av detta där jag sitter tyst och stilla på en fuktig mossbeklädd sten och bara ser deras idoga arbete.
Det var stundtals nästan skönt att inte vara intresserad av fotografera smålomen, även om jag igår kväll gjorde ett tappert försök. För då hinner jag ju njuta av detta skådespel.

Tänk ändå vad skönt det är att vid 4-tiden på morgonen, inse att det viktigaste i världen just nu är att hitta dimman och så en bra förgrund och bara stå där och vänta, vänta, på att dimman skall behaga rulla in i min komposition. Det ger ett så skönt perspektiv på livet och att på något sätt helt lita på ting, du överhuvudtaget inte kan styra över. För dimman, ja, den lever sitt alldeles egna liv.

20140717_0268
220140717_0264Känslan när man vandrar där på spångarna uppe på mossen och inser att man omges av den totala tystnaden ja, det är värt de där timmarna i bilen på en sträcka av Sveriges vägar, som jag varje gång kan konstatera, de här vägarna dom har varenda politiker i Sverige liksom raderat från sina minnesbankar.  För 32 mil på krokiga vägar, smala vägar, vägar med tung trafik som du inte kan köra om, eller arbetsfordon eller tanten som ligger mitt i vägen i 50 km och vägrar att släppa förbi dig. Det rinner liksom av dig däruppe mitt ute på mossen bland smålomens lockrop och den totala stillheten. 
20140717_0351

Så nu är jag iallafall hemma igen efter de här härliga dagarna som väl egentligen bara saknade en liten detalj, nämligen sömn. Lite konstigt, det här har jag skrivit förut känns det som, det där med sömnbristen. Men vadå, sova gör jag här hemma.

Tack Anki för härligt sällskap däruppe på mossen! Det här får vi göra om snart igen – Ja just det, vi har 48 timmar i Stockholm att se fram mot om några dagar 🙂

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till När livet är som bäst

  1. Inger Palo skriver:

    Förstår precis känslan du vill förmedla. En tidig morgon i total tystnad med bara naturens egna ljudmatta är guld värd att få uppleva. Det borde varje människa få göra ofta, tror det får oss att må otroligt bra. Härliga bilder!

Kommentera

