Svalbard del 2 – vi börjar från början

Igår kom det ju ett något hastigt och lätt förvirrat blogginlägg med några bilder från min 10 dgr uppe på Svalbard. Så jag tänkte, det är väl dags att liksom börja från början  och den var kl 05.00 den 24:e när klockan ringde och jag släpade mig upp ur sängen, väckte grannen och så bar det iväg till Landvetter. Jodå, incheckningen gick bra, däremot uppstod det lite problem i säkerhetskontrollen när dom upptäckte ett styck underligt föremål i min fotoryggsäck, men det var ju bara mitt skohorn som alltid ligger där.. Ja, ja, undrar kanske ni, vad sjutton gör ett skohorn i en kameraryggsäck – enkelt, man behöver byta kängor ibland ute i fält och då är ett skohorn bra att ha – Förresten, jag packade ner det i det incheckade bagaget på hemvägen.

Några timmar senare och några flygbyten senare, där väl passkontrollen i Tromsö tog extremt lång tid så planet nästan höll på att lämna utan oss. Iallafall vi kom fram till Longeyarbyen helt oskadda både jag och mitt tunga bagage. Så kom då nästa lilla hinder.  jag skulle försöka släpa min 20 kg tunga resväska över en båt till MS Origo och det betydde ner för smala trappor och upp för ännu smalare trappor. Men vad skådade mitt ena öga, jo, en räddande ängel iklädd en styck cowboyhatt, lite varma kläder och en styck Hasselbladare. Vi gjorde ett sjysst tillfälligt byte, min resväska mot hans Hasselbladare och simsalabim var så mitt bagage på plats, längst ner och längst bort på M/S Origo.

Samling, presentation, genomgång och en härlig skål, sedan hörde vi, ljudet – Ljudet som skulle bli ett välkänt ljud de närmaste 10 dgr. Det var ljudet av motorn på båten som startade och vi lämnade sakta kajen i Longeyarbyen, en kaj vi inte skulle få se på 10 dgr.

Middagen dukades fram och jag hade väl redan i princip hittat min favoritplats på båten, nämligen ”ljugarbänken” i aktern. För där skulle jag komma att tillbringa många timmar de kommande dagarna.

Kamerorna km fram och vi började ganska snart att fotografera och då insåg jag det här kommer bli tufft. För har ni själva försökt fotografera på fri hand på en gungande båt. Jag kan härmed meddela att det var inte lätt, men mot slutet av resan hade jag fått bra kläm på det så bilderna blev skarpare och skarpare.

Vi gled fram på ett härligt hav, med en sol som strålade från en blå himmel och snart så var jag helt inne i fotograferingen för utefter sidorna i bit från båten så dök de mest spännande formationer upp på bergväggarna.
20140824_0634

20140424_063720140824_0644

 

Nu hade jag börjat tappat känslan för tiden, för ljuset var konstant och när vi passerat midnatt och den nya dagen började randas, ja, då var det fortfarande ljust ute och jag fick äntligen se min första glaciärvägg. En mäktig upplevelse
20140825_0645
Så efter detta gick jag faktiskt och lade mig för jag insåg, jag kan inte börja resan och vara uppe hela natten, jag skulle ju orka resten av tiden också. Så när Moa kom och knackade på hyttdörren någon timma eller två senare för att berätta att det var val i närheten av båten, ja, då svarade jag något förvirrat och fortsatte sova.

Nästa morgon skulle vi göra vår första landstigning i zodiakerna och det var väl någonting jag inte såg fram mot så där jättemycket. Första klättra ner, inte min starka sida, sedan ta sig i båten, inte heller det min starka sida. Så jag var allt lite nervös, men uppgifterna om att man fått nys om en grupp valrossar lockade mer så jag övervann rädslan, med Serkan hjälp och snart så satt jag i båten utan att den hade kapsejsat. Vi åkte iväg en bit från Origo och landade på en strand, där Daniel först gjorde en rejäl check att inga vilda djur väntade på oss på andra sidan krönet. Sedan så vandrade vi över den smala ön och där låg dom så gott i solen och fes, rapade och hade diverse andra konstiga ljud för sig – Vilka undrar ni kanske, jo, Valrossarna och medan jag låg där tyst och stilla med resten av gruppen och fotograferade så insåg jag, i mitt nästa liv vill jag bli en vallross. Tänk er själva att ligga där i solen i en enda stor kompishög, snacka lite, fisa en massa och bara ha det gott, för precis så såg det ut nämligen. Men vi börjar väl med väkomstvalrossen, som vi upptäckte där i vattnet en liten bit från stranden alldeles strax efter vi stigit i land

20140825_0659

20140825_0672

20140825_678
Så passade jag också på att få en liten fin bild över vårt ”hem” de här 10 dagarna nämligen M/S Origo
20140825_0731
och det är väldigt fascinerande att veta att alla stockarna ni ser i förgrunden, ja, dom fälldes en gång för länge sedan uppe i Sibirien och slet sig under timmerflottningen ner för floderna därifrån och smet vidare ut i havet för att tillslut stranda på Svalbard

Väl tillbaka på båten blev det att ladda in bilderna, redigera, äta lunch, njuta några timmar på ”ljugarbänken# medan de mesta underbara naturscener sakta gled förbi oss

För vi var på resa vidare uppåt mot norr, men det får nästa blogginlägg handla om

 

 

 

 

 

 

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Svalbard del 2 – vi börjar från början

  1. Camilla / PN skriver:

    Så himla vackert och så fint fångat. Vilka härliga mönster och har gjort perfekta utsnitt. Jätteläckert. Och vilken upplevelse att få fota djuren. Så kul att se din blogg om detta. Ha det gott. // Camilla

Kommentera

