Svalbard del 3, när natt blir dag eller tvärtom

20140826_0786

Min dygnsrytm hade nu börjat bli lite förvirrad så här på 3:e dygnet, för det var ju ljust hela tiden.  Man är van vid att när det skymningen kommer då är det liksom dags att dra sig tillbaka och kanske sova, men skymningen dök ju aldrig upp. Så när man tittade på klockan och insåg, jodå, det är 02.30 och om bara några timmar serveras frukost igen, då drog man sig motvilligt tillbaka till sin koj. Jag inser också att det var kanske tur att jag aldrig lärde mig hur jag får upp dom där runda plåtmojängerna framför fönstren i min hytt för att släppa in ljuset. För hade jag lärt mig det, hade jag antagligen stigit av båten dag 10 som en zoombie som inte sovit på nästan 10 dygn.

Livet på båten hade nu kommit in i en ganska skön lunk. Jag hade börjat glömma av det det där med internet och mobiltelefoner. Min mobiltelefon låg nånstans nere i hytten och dess uppgift var bara att väcka mig för frukost och ingenting annat. För varje gång jag tittade på den så stod det bara ”ingen service” och vilken skön känsla. Jag var omöjlig att nå.
20140825_0752

Jag satt där på akterdäck på ljugarbänken och bara njöt av livet, tittade på landskapet och insåg att livet är ändå bra gott, även tankarna gick i slowmotion.  För livet ombord var ganska enkelt, vi fotograferade, vi snackade, vi spanade och vi kopplade av.
Jag hade väl också börjat lära mig vad fotografering från en gungande båt handlade om. Det handlade nämligen om att försöka parera gungningarna, jubla för varje skarp bild och framförallt, inte bli arg över varje lutande horisont.

Ljuset den här kvällen var någon extra, men det gällde att försöka fånga det på en gungande båt och det var väl där någonstans jag bestämde mig för att nu jäklar, nu skall jag försöka fotografera fåglar
20140825_0779
Ja, jag vet, dom är pyttesmå, men dom finns där iallafall, fåglarna.
Ok, det är väl lika bra att erkänna jag återvände ganska snabbt till landskapet.
20140825_772

20140825_0783Nånstans här började jag muttra över att jag alltid ansett att på vidvinkel och normalobjektiv behöver man inte ”antiskak” – för nu insåg jag att man nog behöver det.

20140826_0793
20140826_0794
20140826_0797
20140826_0805

och när båten ankrat inne i fjorden för natten, ja, då kändes det lugnt och stilla och stativet åkte fram.
20140826_0830
För när jag klockan halv två på natten började locka på isflaken i fjorden med orden ”komsi, komsi mina vänner”  så blir ni  en fin förgrund, ja, då insåg jag, att nu är det nog dags att ta mig ner i kojen och sova några timmar. Nu hade jag nämligen börjat bli kompis med min säng och lärt mig hur jag kravlar mig i och ur den. För det skall ni veta, det tog någon dag eller två att lära sig, att här sätter man sig inte bara upp i sängen och svingar benen över sängkanten. Nejdå, för gör man det, ja då slår man först huvudet i överslafen och fötterna landar överhuvudtaget inte på golvet. Dom dinglar liksom i luften. Nej här gällde det att liksom rulla över på vänstersidan och försiktigt låta vänsterbenet landa i golvnivå och sedan vältra resten av kroppen över kanten på slafen.
Så med dessa visdomsord hur man tar sig ur en sovslaf på en gungande båt så avslutar jag det här blogginlägget och återkommer imorgon med fortsättningen

 

 

 

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Svalbard del 3, när natt blir dag eller tvärtom

  1. Du har serverat många fina bilder under dessa hittills tre inlägg från isbjörnens land. Det verkar som du kunde njuta för fulla muggar utan att sjösjukan störde dig det är mycket trevligt. Tror knappast jag hade lyckats med det.

    Mvh / Johannes

  2. fotoutbildning skriver:

    Du verkar ha haft en toppenupplevelse! Fantastiskt ljus i bilderna. Måste vara skönt att vara helt onåbar!

Kommentera

