Svalbard del 5 – när vi korsade 80:e breddgraden

Så vaknade jag återigen upp till ett ljud som började bli riktigt familjärt. Nämligen ljudet av ankarkättingen som drogs in och motorerna som drogs igång. För efter nattens vila i fjorden var det dags att dra vidare på morgonkvisten.

Vilken morgon, när jag väl pallrat mig ur kojen, kommit upp och ätit frukost och satt därute på ”min” bänk och drack mitt morgonkaffe så hade vi en morgon, som var värt miljoner.

20140827_097920140827_0981

Detta var nämligen min utsikt till morgonkaffet, förstår ni att jag njöt, en stilla sjö, en sol som strålade och lyste upp snön i fjärran och så fåglarna som följde vår båt. Jag testade även om morgonen skulle göra sig i svart och tänk, jag tycker faktiskt den gjorde det.
20140827_0981sv

Men ok, jag återgår väl till färg igen.
20140827_0986
Vi ”lullade” runt på båten och jag lyckades fånga Moa när hon för en kort stund lyckades låna bänken av mig.
20140827_1000
Jag upptäckte också ett välkänt emblem på båtens skorsten, som naturligtvis skulle förevigas medan kompisarna runt omkring började be snällt om att fylla upp badtunnan.
20140827_1008
och jodå, personalen var på sitt snälla humör som vanligt och en stund senare var det ett gäng, som svidat om och hoppat i tunnan och låg där och njöt i det varma vattnet med lite gott i glasen. Det ni, medan vi tog oss fram där på böljan den blå, i det arktiska landskapet var det några som samtidigt badade gott i badtunnan.

20140827_1014och tror ni dom nöjde sig med ett bad i badtunnan – nejdå, för en stund senare så passerade vi 80:e breddgraden och gänget från badtunnan dom hoppade även i havet

Men här gör vi några blanka rader för dessa bilder har jag lovat behålla på min hårddisk fast jag tycker nog det så allt bra kallt ut och jag sände en tacksamhetens tanke till min ibland glömska hjärna – för kan ni tänka er, jag tvingades avstå från badet – min baddräkt hade jag glömt hemma i garderoben.

Dagen förflöt i det här underbara vädret och lättjan slog till för så mycket med bilder att visa den här dagen har jag faktiskt inte.

20140827_1064Fast det är klart, en valross, sm även den lite lättjefullt sakta gled ner i vattnet från sitt isflak när vi störde hans vila, den kunde jag ju liksom inte motstå.  För här hade isflaken börjat dyka upp igen och jag kan också berätta att gänget som mottog diplom för sina bad norr om 80:e breddgraden dom dök i precis som valrossen med isflak runt omkring sig

Mot kvällen närmade vi oss nästa fjord

20140827_1077
och den här kvällen blev vi varnade för att imorgon bitti skulle vädret bli sämre och en hel del sjögång stod på dagordningen. Så innan jag kröp till hojs den kvällen plockade jag ner allt från salongen på båten och säkrade i min hytt.

Nästa morgon steg jag upp vid halv 7, stoppade i mig ett sjösjukepiller, kröp ner under täcket igen och somnade. Jag vaknade inte förrän fram mot 11.30 och då hörde jag Serkans  röst någonstans utanför hytten att han nog ville kolla hur jag mådde – Det hade ju liksom varit både ovanligt och oroväckande tyst från mitt håll på allt för många timmar nu. Men jag kunde glädja honom med att, vadå, jag mådde som en prinsessa, utsövd och redo för nya äventyr.

Vi stannade till i en fjord för att invänta det bättre vädret som var i antågande och på vägen in, undrade jag vem sjutton var det som hade ritat darttavlan på fjället

20140828_1094Landskapet hade förändrats, det kändes nästan som vi trots den kyliga vinden åkte genom ett ökenlandskap, ett ökenlandskap som var uppblandat med snö. Overkligt, men också fascinerande

20140828_1129
Så började vi närma oss dagens mål. Denna spännande topp som stack upp mellan glaciärerna. Fascinerande och svårfångad på bild.
20140828_1155
20140828_1189

20140828_1190Nu var det dags att vila för dagen, en dag som liksom bara blev en halv dag, men en skön sådan, för jag behövde definitivt dom timmarnas gungande sömnen, för hittills hade ju som sagt, sömn var den enda bristvaran på resan.

 

 

 

 

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

