Svalbard del 6 – I isbjörnens land

När morgonen kom och vi drog upp ankaret igen, ja, då var det mot packisen vi drog och världens tredje största glaciär. Snart så kom vi in bland isflaken och det var en mäktig syn för vi kunde konstatera här var det tätare och större isflak.

20140829_1201
20140829_1251
20140829_1277
Spänningen ombord började väl också stiga lite, för vi visste att vi nu också drog oss mot isbjörnsland och ännu hade vi ju inte fått se, kungen av Svalbard, isbjörnen. Nästan alla på båten engagerade sig i att speja ut mot isen nu närmare vi kom packisen och gissa vad vi dök på. Jo, några härliga valrossar som låg där och gottade sig, fes och tjattrade.

20140829_1316 20140829_1307
Jag passade också på att fotografera det isiga härliga vita landskapet

20140829_1249

och så strax efter lunch gick larmet. ”Vi har isbjörn i närheten” Jag reagerade väl inte först så i nästa mening kom det ”Det är sant, jag luras inte den här gången”.

Så jag slet åt mig kameran och rusade upp i fören med de andra och där var han. Så majestätisk, så härlig, men ack så farlig fast på betryggande avstånd.

20140829_1326 20140829_1328Men han vandra bort från båten och vi stod länge kvar och spanade, skulle han vända och komma tillbaka för kvar på isen låg hans fångst den här förmiddagen, nämligen en säl. Vi kunde se att det var ganska mycket kvar av fångsten. Så vi bestämde, vi stannar kvar med båten och ser vad som händer. Kanske kommer isbjörnen vända om och komma tillbaka.

Hela gänget hängde där på däck, spanade, fotograferade och snackade. Det var spänning och förväntan i luften och våra blickar drogs hela tiden mot fören på båten som pekade mot packisen. För någonstans därute i det vita isiga hårda havet, där var han ju, isbjörnen.

20140829_1342
Själv passade jag på under den här tiden att fotografera det fantastiska isiga landskapet, för vädret hade förändrats lite. Inte lika blå himmel längre och härliga moln hade närmat sig oss.

20140829_1219 20140829_1333

Så gick vi där och slog dank, och väntan ja, den kunde man nästan ta på. Men tillslut insåg man att isbjörnen nog inte skulle komma tillbaka, och motorerna på båten startade igång igen. Vi allihopa drog oss tillbaka in i salongen och om en stund skulle det ju vankas middag.

Då i godan ro, kom Moa insläntrande i salongen, jag själv hade precis rest mig och var halvvägs ut genom dörren till akterdäck för en cigarett så hörde väl knappt vad hon sa, liksom sådär i förbigående. Men nånting uppfattade jag iallafall och det var isbjörn, på babordssidan mot akterdäck. Jag tänkte inte så mycket på det, stängde dörren för att tända cigaretten och då såg jag honom, så jag krockade med resten av gänget när jag slängde mig in genom den tunga dörren för att hämta kameran.

Så kom han ändå tillbaka och sakta vandrade han mot båten medan vi alla fotograferade. Stannade upp lite, för liksom ge oss chansen till bra bilder, innan han fortsatte sin vandring bort över isen.

20140829_1381 20140829_1390 20140829_1387 20140829_1396 20140829_1406 20140829_1414
20140829_1424
Så var han borta och båten kom loss ur isen och vi styrde bort från isbjörnens revir. Resten av kvällen, ja, då var vi alla exalterade över vad vi sett och upplevt och vi somnade alla med den mäktiga synen av isbjörnen.  För många av oss blev nog detta hela resans höjdpunkt mötet med detta mäktiga djur, men också ett djur var hela existens är hotad. Detta pga av att inlandsisen minskar runt Svalbard för vart år. Vi får bara hoppas att naturen hämtar sig igen och isen börjar växa till igen, så detta underbara djur får fortsätta att leva däruppe i sitt isrike.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Svalbard del 6 – I isbjörnens land

  1. Camilla / PN skriver:

    Fantastiskt. Vilken upplevelse. Underbara djur. Jättefina bilder.
    Vore väldigt tråkigt om deras hem försvann.

  2. Irina Schödin skriver:

    Hej!
    Vilka härliga bilder du har! Jag tycker verkligen om både bilder och motiven som du har.
    Viktig också att påminna oss att dessa isbjörnar lever farligt från människas leverne.

    / Irina S.

Kommentera

