Svalbard del 7 – mot fågelberget

Idag så insåg jag när jag tittade på kartan var vi var, att nu började vi vända hemåt. Jag insåg då att den här resan skulle ju inte vara för evigt utan vi hade börjat närma oss slutet. Det kändes lite vemodigt för nånstans kändes det som att jag nog ville stanna här för evigt.  I denna isiga, spännande miljö med havet runt omkring mig och med gunget från båten. Det hade ju liksom blivit en vana nu, där jag kände mig som en litet barn igen, varje gång jag gick till sängs. För det var ju som att lägga sig i en vagga och lugnt och stilla låta sig vaggas till sömns med det rytmiska dunket från båten. Tänk, det var ju just detta med båtlivet som jag varit mest orolig för innan resan, nu bara njöt av livet.

Förmiddagens mål för resan var ett fantastiskt fågelberg och nog var det fantastiskt när vi kom dit. Klippväggen som reste sig stolt och mäktigt rakt upp ur havet och fåglarnas tjatter och så lukten, för lukten var ganska stark från allt fågelsträck som fanns där på klipphyllorna.
20140830_1461 20140830_1464Jag är ju nu en gång för alla ingen fågelfotograf och har ingen utrustning för det heller, men tänk den här förmiddagen fångade även jag fåglar på sensorn. Eller skall vi säga så här, den som inte fick fågel med i bilderna från fågelklippan, var nog egentligen bra skicklig. Dom var ju överallt.

20140830_1507 20140830_1517 20140830_1523 20140830_1528
Dom som kanske ändå fascinerade mig mer på fågelklippan och runt den var alla mönster och formationer fanns där och mönstren som bildats av allt fågelsträck.
20140830_1452 20140830_1482 20140830_1427När vi alla var nöjda med våra bilder, så lämnade vi klippan och drog vidare. Efter lunch var planerna en landstigning och naturvandring, men jag började känna mig dålig. Kanske var det någon form av övertrötthet, eller var den en begynnande influensa som ville ta över min kropp. Så jag gjorde det enda rätta, tryckte i mig en ipren och kröp ner under täcket och sov i 4 timmar. Det gjorde mig gott och jag vaknade pigg och glad igen framåt halv sextiden när det övriga gänget precis var på väg tillbaka i zodiakerna efter en fantastisk eftermiddag med bl.a. möte med fjällräv.

Vi styrde kosan mot nästa glaciär och av någon anledning drog jag mig upp i fören, där fick jag skåda ett ljus, som gjorde mig hög och lycklig. Tänk att det behövs inte några droger eller annan stimulantia än ett underbart polarljus för att få mig att nästan börja dansa på däck. Men nej, jag dansade inte, jag hämtade kameran istället och njutningsfullt försökte fånga ljuset.
20140830_1580 20140830_1593 20140830_1607När vi nådde glaciären möttes vi av ett nästintill helt monokromt och väldigt grafiskt landskap som en häftig kontrast mot det fantastiska ljuset vi strax innan upplevt

20140830_1640Tyvärr har många av bilderna härifrån lite dålig skärpa, för att fotografera från båten med vidvinkeln som saknar skakreducering, kräver att man klarar att hålla still trots båtens vibrationer.

Men platsen var läcker och tänk, här verkade iallafall förgrunden vara lite samarbetsvillig
20140830_1654


Nu var det också sista timmarna för midnattssolen för det här året och vi skulle redan nästa dag märka att nu började det mörkna på kvällen, men det, ja, det får bli i nästa blogginlägg

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Svalbard del 7 – mot fågelberget

  1. Camilla / PN skriver:

    Låter som en skön tillvaro där på båten. Härliga utsnitt igen. Fast nu även med pippi😉. Jag har läst alla dina inlägg och det är så kul att följa din resa. Vilken resa.

Kommentera

