Droppar som faller i Söderåsen

Lördag morgon på Pensionat Söderåsen, regnet strilar ner utanför och vi är väl lite tveksamma ang fotografering, men vadå, när har lite regn stoppat ett gäng fotosugna deltagare på någon av Patrik Larssons kurser så vi trotsade dropparna och begav oss upp till Kopparhatten. Det var inte bara lite regn vi trotsade, det var också friska vindar som rev tag i bokarnas grenar den här morgonen som ni kan se av dagens första bild
20141025_2203

Så jag valde ganska snart att istället rikta kameran neråt på alla dessa små löv som täcker marken i tjocka, tjocka, lager.
20141025_2204Men snart så gav jag upp och började vandringen ner i ravinen. Jag hittade ett härligt ställe med stockar och stenar klädda av den härliga gröna mossan som finns så rikligt här nere och som gör ravinbotten så spännande.
20141025_2212 20141025_2221 20141025_2226

Man stannar till lite då och då och fotograferar, eller tar sig en liten slurk kaffe och medan man står där och kanske funderar över någon komposition, ja då dyker det alltid upp någon av de andra kursdeltagarna eller också Patrik själv. Så stannar man en liten stund, tjötar lite, eller kollar in när någon av de andra kursdeltagarna skapar som mest.  Tänk då kan man upptäcka när man kommer hem och tittar igenom bilderna, att oopps vad är det där nere i vänstra hörnet, jo, faktiskt speglingen av nån annans kamera. Så det kan bli 🙂
20141025_2224
Det är ju just det här som är roligt med att vara med på en workshop i lanskapsfotografering. Vi hjälper varann, vi inspireras av varann och vi lär oss att se nya ting i naturen, tack vare att vi är ett så gott gäng, som hela tiden hjälper varann. Det är nog detta som gör att jag gång, efter gång återkommer på dessa workshops och ser fram mot varje ny och med lite sorg åker hem efter de här helgerna.

Men som sagt, jag vandrade vidare genom ravinen, och lite då och då, riste det till i träden ovanför mig, och jag blev som en nyduschad nyponros igen. Så varför de här regndagarna, ödsla tid på en morrondusch, när man istället kan få härliga regnvädersduschar ute i naturen istället. Hmm, kanske tyckte kameran inte lika mycket om det här, men den höll sig lugn och klarade av vätan bra.

Naturligtvis var jag tvungen att stanna till vid mina favoritmotiv, härliga dekorativa ormbunkar som stod där så vackert i åkanten och lyste upp tillvaron.

20141025_2232 20141025_2236

Nöjdast var jag nog ändå, när jag var framme nästan vid naturrum, för där utefter handikapprampen låg ju trädet som jag spanat på så många gånger, men aldrig lyckats vara vid i rätt väder och rätt ljus. Nu tack vare fukten och regnet var det alldeles underbart då vätan skapade det där alldeles speciella gråljuset även mitt på dagen. Så jag stannade till och snabbt plockade upp min kamera och ställde upp stativet så resten av de som trotsat dagens regnväder och var ute och promenerade fick försiktigt kryssa förbi mina stativben. Men vad gör det, när resultatet blev detta.
20141025_2245
Den här bilden, tror jag skall få en hedersplats hemma, kanske rent av framför sängen, för tänk att få vakna upp varje morgon till den här vyn. Iallafall tror jag det tom skulle göra mitt morgonhumör lite bättre.

Det var inte lång vila vi fick efter förmiddagens fotografering och dagens lunch, för snart var vi iväg igen och nu styrde vi kosan till ett för mig helt nytt ställe. Nämligen Klöva hallar. Jag har ju hört talas om stället men aldrig varit där och det var en ny och spännande upplevelse där jag gick omkring ganska förvirrad och tittade och tittade. Några bilder blev och jag vill definitivt komma tillbaka hit igen.

20141025_2247 20141025_2252 20141025_2254 20141025_2256

När skymningen började omsluta oss så var det dags att packa ihop åka till stationshuset i Röstånga för en god middag och sedan ägnades resten av kvällen åt bilder. Dels hade vi en första bilddiskusison, men vi satt också och redigerade dagens skörd och ivern när vi skulle visa varann vad vi åstadkommit gjorde att nåt vinglas tom åkte i golvet. Men vadå, sånt som händer. För vi hade en härlig stämning där på Pensionatet och vi satt kvar länge, för ingen ville väl egentligen lägga sig och missa några av de roliga och intressanta diskussionerna.

Men, men, det var en dag på söndag också och upp i ottan, regnet var bortblåst och när jag tittade ut, ja, då så jag tom en liten stjärna som blinkade åt mig på himlavalvet.

Återigen blev det en morgon uppe på Kopparhatten och jag vandrade snabbt iväg till min favoritutsiktsplats för att kolla läget.
20141026_2266 20141026_2278

Det blev inte så många bilder den här morgonen, däremot blev det ändå en skön avkopplande stund bland bokarna då jag satt och drack mitt kaffe pratade lite, tittade mig omkring och så tillslut tog mig an kameran igen. Jag har alltid tyckt det varit så svårt att försöka fånga den storslagna naturen däruppe  med alla träden på rad och morgonens försök blev det här när tom några solstrålar började leta sig in bland träden.
20141026_2281 20141026_2283 20141026_2284Sista timmarna på workshopen ägnade vi oss åt bildkritik igen och det är alltid lika spännande att se vad vi deltagare åstadkommit under denna intensiva helg. Det är lika fascinerande varje gång att se hur olika bilder vi visar upp, trots att vi varit på samma ställe. Detta är nog det som kanske utvecklar mig mest, att se vad andra ser, men inte jag själv och någonting jag alltid tar med mig hem.

 

Jag var glad att det var syster yster som körde hem från Skåneland för med mig vid ratten, hade vi nog inte kommit fram, för någonstans i höjd med Halmstad, ja då hörde både Elisabeth och Marie att nu hade jag somnat. Så stoppet i Laxbutiken var bra av två anledningar, dels för att jag fick med mig en god middag hem, men också för att jag skulle piggna till igen och kunna fortsätta tjöta resten av vägen till Göteborg.

Så jag tackar Patrik för återigen en härlig helg på hans workshop i Söderåsen och ja, nästa workshop är redan bokad såklart

 

 

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Droppar som faller i Söderåsen

  1. Henrik Strømstad skriver:

    Fin og beskrivende tekst og for noen bilder. Høy kvalitet og originale utsnitt på bildene dine, må si du har blikket med deg!

    Fotohilsen Henrik

Kommentera

