Naturfotodagen 2015 – Västerås

Nu skall jag återigen försöka mig på en liten recension av Naturfotodagen i Västerås. Tänk vad ett år går fort, och ibland är det faktiskt tur det. För så här ett dygn efter jag kom hem från en fantastisk helg så längtar jag redan till nästa år.. men, men, nu skulle jag ju försöka sammanfatta årets naturfotodag som Camera Natura med Conny i spetsen arrangerade för 4:e året i rad.

Jag tar väl och börjar från början för även om naturfotodagen gick av stapeln lördagen den 7:e mars så började ju min helg i Västerås redan på fredagen, närmare bestämt någon gång framåt eftermiddagen lagom till att hotellet öppnade sin AW steg jag in på hotellet, checkade in och sedan raka vägen ner i lobbybaren för lite stärkande mat och dryck. För med det startfältet så anade jag att här gällde det att fylla kroppen med energi och vitaminer, så både proteiner och b-vitaminer inmundigades per omgående.  Tur var väl det  för innan hotellrummet besöktes igen , hade fredagen hunnit övergå i lördagsnatt däruppe i sky-baren.  Ni som varit med på naturfotodagen anar kanske hur det gick till. Självklart landade man däruppe på 24:e våningen för mer B-vitaminintag och även lite stärkande för blodet (ja, dom säger att rödvin är bra för de röda blodkropparna) Det blev glatt umgänge med ett gäng härliga fotovänner och personal från Procenter i Stockholm, innan jag insåg, oopps kl är redan 00.30 och morgondagen blir en lång dag, så med en rejäl dos vuxenpoäng i bagaget gick jag och lade mig.

Lördag morgon, så äntrade jag Aros center där naturfotodagen gick av stapeln i god tid,för jag var så nyfiken, så nyfiken. Den fantastiska utställningen ”Natur 2014” som Procenter AB  tog fram till Fotomässan i Stockholm och som också hänger i deras butik, hängde även på Naturfotodagens bildutställning. Det var härligt att gå runt och se den igen och återigen få se sin egna bild hänga på väggen bland alla de övriga fantastiska bilderna.

Snart så var det dags för dagens första bildföredrag, ett bildföredrag jag sett fram mot länge, nämligen Thomas Jågas, men först så fick jag själv min 2 min i fokus. Jag vann ju på förra årets naturfotodag ett dagspass till årets så jag kallades upp på scenen i några minuter och Conny agerade någon form av kranskulla när han hängde dagspasset runt halsen på mig.

Thomas Jågas bildföredrag ”Fjällnära ljus – om landet, livet och ljuset. Det blev 50 min total njutning både för ögat och för örat där Thomas berättade till sina bilder, om underbara naturupplevelser, ja, på ett sätt så man nästan kände man själv satt där på hans axel, när han i midvinternatten skidade ut eller när han i sommarnatten fångade ljuset.  Tack Thomas för en totalupplevelse.

På en sådan här heldag med många bildföredrag, så kan iallafall jag inte ta till mig alla föredrag, så därför efter Thomas visning, valde jag att istället återigen ägna mig bildutställningen, få gå runt där, flera gånger och titta, njuta och inspireras, samt också umgås med alla jag känner.

Nästa bildföredrag jag valde att titta på var Erik Malms. Också ett bildföredrag jag sett fram mot med stor nyfikenhet. Framförallt, för jag har genom åren sett många av Eriks nästintill måleriska bilder, så annorlunda, så suggestiva. Hans tema var: ”dedicated Life” -”Vad gör vi människor med våra egna liv, omgivande liv och gemensamma livsförutsättningar” – Återigen en härlig totalupplevelse för ögon och öron där Erik berättade intressant, humoristiskt och fängslande om sitt livsprojekt.

Nästa programpunkt var Anders Geidemark – ”Naturfotografens väg – en bildvandring genom fyra decennier”. När Anders började sitt bildföredrag med att recitera Laolands uggla av Dan Andersson, ja, redan då blev jag trollbunden. Det blev en fotografisk resa med många ljusa berättelse, men också den mörka sidan, som många gånger tyvärr följer i fotspåren av framgång,  där avundsjukan över att en fotograf  lyckas tar sig uttryck i att sprida lögner, och därmed förstöra glädjen – men där det ljusa ändå får segra och framtiden får se ljus ut. Det blev en berättelse där Anders också i början bjöd på en av sina första skrivna rader i en gammal skrivbok nedplitat när han bara var 7-8 år och härliga teckningar därtill. För att följas av 40 år av bildskapdne  Tack Anders för att du bjöd oss på detta och där du med din varma och positiva livssyn iallafall fyllde mig med en härlig glädje och kanske inte bara jag, för de stående ovationerna efter föredraget dom var du verkligen värd!

Efter detta, kände jag att jag nog inte kunde ta in mer av bildföredrag, utan istället, vandrade ner i bildutställningen igen och gick runt ytterligare en stund.

Det blev en stund vila på rummet, innan det var dags för kvällens avrundning med fest. Som vanligt, en glad och rolig tillställning som avrundades någon gång framåt 3 på morgonen, med intressanta samtal i lobbyn på hotellet.

Så när jag äntrade tåget på söndag förmiddag, då var jag kanske inte den piggaste på tåget, snarare tvärtom, men ändå berikad med många nya upplevelser, inspiration och en massa bubblande skratt som låg kvar och jollrade i magen.

Sammanfattningsvis, vill jag riktiga ett stort, stort, tack till Camera Natura med Conny i spetsen för det här arrangemanget. Jag vet inte hur ni gör, men det blir bara bättre och bättre för varje år. Kan det vara så att tack vare att ni är ett sådant gött gäng, så skapar ni en stämning som gör att den här dagen bara inte kan misslyckas. I år hade ni också satt ihop en synnerligen intressant mix av föredragshållare och en bildutställning som var så inspirerande och fantastisk. Ni hade toppat detta precis som den goda grädden på en ljuvlig bakelse, med en konferencier, Anders Geidemark,  som satte an tonen för dagen redan när han hälsade oss alla välkomna inför första föredraget.

Oj, oj, det blev en massa superlativ här, men var det ingenting som inte var bra – och här måste jag nog vara helt ärlig och säga NEJ – allt var precis så bra som jag försökt pränta ner här.

Så jag avslutar med ett rungande HURRA – Ni gjorde det igen och jag längtar redan till nästa år i Västerås!

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

