En bukett till Mor

20150531_4875

Idag är det ju mors dag, en dag som vi egentligen aldrig firade hemma när jag växte upp. Inte för vi inte ville fira mamma, utan helt enkelt för kära mor, tyckte det var en fånig dag. Vi firade aldrig fars dag heller. Utan istället så kunde mamma ibland överraska med en hembakat tårta nån söndag till kaffet bara sådär för hon hade tid och lust.

Och kanske är det egentligen så, det skall inte behöva finnas någon speciell dag att fira mor och far, utan dom skall man fira när som helst. Men tyvärr är det väl så, att många gånger inser vi inte vilka fina föräldrar vi har förrän det kanske är försent. Själv har jag väl insett ju äldre jag blivit att jag hade en otrolig tur i livet, som fick de föräldrar jag fick. Även om mor ibland kunde vara sträng och som jag då tyckte tämligen oresonlig, så har hon givit mig någonting som jag är evigt tacksam över. Nämligen en trygghet och ett par rejält stadiga ben och fötter som för det mesta står stadigt hur det än stormar runt omkring mig. Kanske är det också hennes egen styrka, som hon gett vidare till oss att klara oss själva, bli starka, självständiga individer. Det är nog ack så viktiga egenskaper att bära med sig i livet.

Kära mor har ju varit borta från oss nu i snart 13 år och hade hon fortfarande levt hade hon varit hela 98 år. Ändock, hon finns med mig ofta, ofta, kanske inte varje dag, men nån gång varje vecka, så finns hon där med mig det kan jag känna. Ibland med ett stolt leende och ibland med en förmanande blick. Det är väl också att inse, att en hel del av dom där egenskaperna kära mor hade, som jag då retade mig på, dom kan jag idag, med ett litet leende på läpparna inse, dom finns hos mig med. Så är det nog kanske, ju äldre man blir ju mer inser man hur lika sina föräldrar man ändå är.

Jag minns när jag var liten och en granne dog, en gammal farbror som jag tyckte mycket om, så jag var ledsen när han inte fanns kvar längre. Då kom mor med några tröstande ord och berättade att den där stjärnan som blinkar där uppe på himlen, det är han. Kanske är det så att en nära och kära som inte finns med oss längre, sitter där upp i himlen och likt en stjärna, blinkar till oss lite uppmuntrande då och då.

Så idag på mors dag, kändes det ganska mysigt att åka upp till skogen och titta till beståndet av liljekonvalj. För just liljekonvalj var ju min mors älsklingsblomma.

Vindarna var friska i stan och tänk, dom var även ganska friska när jag svängde in på den gamla skogsvägen också, men vadå, lite vindar skall man väl kunna bemästra eller…?

Så jag vandrade upp för backen mitt i skogen till gläntan med stora härliga lövträd och där marken under är täckt av liljekonvaljblad. Nå, skulle dom blomma, eller skulle dom inte. Jodå, några få stänglar av liljekonvalj hittade jag allt.

20150531_4832
20150531_4868
Det var fortfarande mycket knoppande liljekonvalj kvar, men även en liljekonvaljknopp är så vacker, eller vad tycker ni?

20150531_4931
Ja, just det, jag blev ganska uttittad däruppe i skogen när jag kom vandrande. För däruppe mitt i skogen, går en flock får och betar för att hålla de små skogstegarna öppna. Dom stod väldigt nyfiket och kikade på mig när jag kom gående och bräckte lite välkomnande åt mig.

20150531_4903
Ja, just det, jag hittade en liten  grop i dikeskanten där fler liljekonvaljer slagit ut så snabbt slängde jag mig ner i gropen och började leta efter den perfekta macroställningen, så kanske tur att jag var helt ensam på väggen den här dagen, annars hade väl en och annan börjat undra vad jag egentligen pysslade med, men vadå, det funkade ju 🙂
20150531_4920

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En bukett till Mor

  1. ulfsfotodagar skriver:

    Ljuvliga bilder på den väldoftande liljekonvaljen! Den är lite sen i år…

Kommentera

