På okända vägar mot målet

Det kändes idag, som jag var ute på okända vägar. Trots att målet var välkänt. För jag skulle ta mig upp till Mullsjö idag under dagen, men varför köra raka vägen, när man kan köra lite krokiga och små vägar 🙂

Mina planer var att besöka ställen jag läste om i romaner när jag var tonåring, nämligen ”Gårdarna runt sjön” – kanske är det någon av er som kommer ihåg de här böckerna. Själv så minns jag att dom gick som följetong i Hemmets veckotidning när jag växte upp och jag väntade ivrigt varje vecka att få läsa nästa avsnitt. Ok, jag skall väl erkänna, jag tröttnade på dom tillslut, tom för en 12-åring var romantiken i böckerna för sliskigt och overkligt. Men ändå, det kunde vara spännande att köra utefter Åsunden och se ställena.

Så igår kollade jag lite lätt på kartan, memorerade ungefär hur jag skulle köra och drog iväg. Ok det är väl lika bra att erkänna, jag memorerade nog inte så bra, för det enda stället jag hittade, var Torpa Stenhus, vars café jag härmed kan utnämna till caféet med årets sämsta kaffe – det smakade bara vatten och för en kaffeälskare som jag var detta nästan ett helgerån.

Det var väl efter Torpa Stenhus det gick lite snett nånstans på småvägarna, för inte hittade jag någon Åsunden eller gårdar, däremot rullade jag sakta fram i vacker natur, medan himlen öppnade sig och det störtregnade utanför. Jag som hade tänkt jag skulle fotografera lite, men tji fick jag.

Ok, precis innan regnet började hann jag iallafall med några bilder där jag låg i gräset och kände lukten av sommar, färskt gräs och sommarblomster.

20150621_505520150621_5050 20150621_5059Detta var ju tyvärr de enda bilderna som jag fick till på vägen upp, för resten förstörde regnet tyvärr. Men ibland kan det ändå vara lite mysigt, att sakta köra fram på okända vägar, medan regnet strilar ner och men sitter där innesluten i bilen. Tillslut så kom jag fram till en korsning och insåg, jag har överhuvudtaget ingen som helst aning om vilket håll jag skall köra. Så fram med de moderna ting jag har med mig, nämligen GPS:n och så knappade jag in slutmålet och simsalabim, hade den koll på läget.

Och tänk, när jag svängde in sista biten mot Mullsjö, ja, då slutade regnet och solen kom fram och väl på plats blev det en skön stund i solen då jag bara kopplade av och njöt av att vara på plats. Men si, tji den stund av njutning som varar, försänk, helt plötsligt kom det ett lokalt moln, stannade precis över mig och så började det där speciella sommarregnet. Det som är varmt och faller rakt ner och som man egentligen kan sitta ute i och bara njuta av, men ok, den här gången gjorde jag inte det – den här gången gick jag in och insåg, titta på andra sidan huset, där regnade det inte.

Så varför inte värma upp lite inför veckans fotografering och vandra ut i området.

20150621_5066
20150621_5077
Så jag slängde mig glatt ner i gräset och ooopps nu är det enda paret jeans inte rena längre, och allt är precis som vanligt, undertecknad går omkring i jeans med smutsfläckar på 🙂

20150621_5074

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

