Hejdå Mullsjö

 

20150625_5189Tänk att vecka går så fort. Igår eftermiddag, trött, så trött steg in genom min egna dörr och  jag kunde inte fatta att jag varit hemifrån en vecka. Det kändes som jag bara varit nere på gatan och vänt – men hur är det man säger, när man har roligt då går tiden alldeles för fort.

Och det var precis vad den gjorde däruppe i Mullsjö – Det var så intensiva dygn däruppe, och dygn som jag utnyttjade till max, för det blev inte mycket sömn den här veckan inser jag när jag tänker efter. Det kändes också när jag väl kom hem, för jag bara ställde väskan och fotoryggsäcken innanför dörren och stöp i säng och somnade gott några timmar.

Sista dygnet, ja det ägnades väl mest åt slutuppgiften, den där artikeln som legat och gnagt i huvudet hela veckan. Hur skulle man få till den, vilka bilder, hade jag tillräckligt med bilder i rätt format, för magister Anders hade inte gjort det lätt för oss. Det var bestämda format och layout på artikeln, så här fick man inte ramla utanför ramarna och göra som man vill.  Vilket var ack så nyttigt för mig, som ju ogärna vill ha fasta regler att följa när jag skall fotografera. Men det är nyttigt och lärorikt att sätta upp klara mål och ha en riktig plan. Kanske har jag svårt för just detta med mitt fotograferande för i mitt dagliga jobb handlar det ju hela tiden om detta. Tidsplaner, tidspress följa regler och leverera. Därför är det skönt att slippa just detta när jag är ledig. Men även här är det bra ibland att göra upp en plan, eller projekt och följa detta. Då brukar ju resultatet bli bra.

Jag hade ju också en bild kvar att ta insåg jag varje gång jag gick ut och fick lite luft. Nämligen en bild på alla vackra lupiner som så stolt vajade i vinden runt folkhögskolan. Inte bara där förresten bildade dessa härliga lupiner vackra färgklickar. För dessa hade ju följt mig på resan upp till Mullsjö och även hem där de så vackert skapade färgklickar i den annars tråkiga dikeskanten utefter vägen. Så när jag väl levererat materialet till artikeln och inget mer fanns att göra då tog jag mig an dessa färgglada blommor.

20150626_5354Sedan så återstod bara den avslutande vernissagen och sista natten med gänget. Det var spännande att se vad alla andra kurser som pågick parallellt med vår på Folkhögskolan åstadkommit. För under den här veckan har kreativiteten  flödat i husen. Tänk att så mycket skapande samlats på en liten plats som denna och in i det sista pågick den också kunde jag konstatera när vi kom upp i backen bakom ett av husen. För där stod ett gäng och lade sista handen vid sin keramik – Det brann i ugnarna och glödde i sågspånen dom gömde små skatter av keramik. Vi fick se kreationer av hattar av alla de slag. Vackra små silversmycken och mörkt smide. Härligt mustiga tavlor från målerikursen och fina textiltryck, snygga svartvita bilder från den svartvita fotokursen. Ja, det var bara att imponeras av allt som skapats under den här veckan.

Så samlades vårt gäng för vår sista natt tillsammans under glada och lättsamma former i hörnrummet bakom vår ”grotta” och medan drycker rann ner genom våra strupar, så blev det många sköna samtal och nya idéer föddes och här det väl på sin plats att visa hela det goa gänget jag tillbringat en vecka tillsammans med och som jag skrattat med, diskuterat med, inspirerats av och imponerats av.

Naturfoto2,v26,2015,visFoto Anders Geidemark.

Tack Anders för ditt aldrig sinande tålamod och entusiasm. För dina uppmuntrande ord när inspirationen sinar och ditt förmedlande av det hav av kunskap du har. Vi ses där uppe i Mullsjö nästa år igen eller hur? För den här veckan, den vill jag inte vara utan.

Ja, just det så var det ju den där artikeln också och här kommer mitt resultat av uppgiften.
Agnetha

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

