On the Road-trip III

20150728_5705
Efter att vi lämnat Säter på måndag förmiddag drog vi ner mot Kil. Målet var Kilsravinen och efter lite joxande med GPS och Google map så hittade vi vägen, men tyvärr, ingången var stängd. Varför vet vi faktiskt inte, så efter lite körande hit och dit för att kanske hitta en annan ingång till ravinen gav vi upp och ringde upp Marie. För nu skulle vi våldgästa henne och få en eftermiddag och kväll med lite skönt tjöt. Jodå, vi hittade dit och vilket underbart ställe hon bodde på. Mitt ute i skogen kändes det som, med stora ängar runt omkring och så där bakom huset, skogen. Jag skrattade gott, för det första jag upptäckte när vi körde in på gårdsplanen, var gärdet med Vicker. Någonting jag inte sett sedan jag var barn, eftersom min far bara älskade att odla just detta. Och tänk, där var väl inte riktigt  han och mamma överens, så något år lurade han tom henne, när han först lovade, ”nej, jag har inte sått några vicker i år” – men se tji fick hon, när någonting misstänkt likt just detta började gro på gärdet.

Det blev en skön kväll, med god mat, gott vin, och det goda samtalet och nöjd och belåten kröp jag in i gäststugans ena rum för att sova min skönhetssömn.

Nästa dag var det så dags att dra vidare upp mot nästa mål, Glaskogen, som jag var så nyfiken på. Vi lyckades lura med Marie dit upp och det blev några ganska blöta timmar däruppe, någon stund, där vi liksom villade bort oss från den markerade stigen och helt plötsligt pölsade runt i djup mossa och högt blåbärsris. Men tillslut så kom vi fram till målet för fotograferingen, längst ute på ett rev i Stora Glasjön.

20150728_5690

Jag tyckte det här var ett område som faktiskt påminde väldigt mycket om Tiveden och så vackert. Sjön låg där nästintill spegelblank, små pytteöar flöt runt i sjön, och så rev som växte ut från stränderna och bildade nästintill lager på lager.

20150728_5693 20150728_5699 20150728_5708 20150728_5722 20150728_5724 20150728_5726Tillslut var vi blöta och trötta och vandrade tillbaka till bilen, och tänk den här gången följde vi markeringarna till punkt och pricka och kom välbehållna tillbaka till parkeringen. Eva och jag, vinkade adjö till Marie och styrde kosan mot Årjäng för lite handling, innan det var dags att leta sig fram till huset vi lånat. Så efter lite förvirring en stund, insåg vi tillslut att vi kommit fram till rätt hus. Jag hade ju liksom glömt att fråga om färgen på huset, men tack till Facebook och ägaren som förra året lade upp en bild på utbyggnaden.

Vi installerade oss och det var två trötta personer som fixade lite käk (Eva fixade) kolla in dagens bildskörd och sedan stöp i säng (iallafall jag)

Dagens utflykt blev till samma ställe som igår, men nu utan vägvisare, så här skulle vi leta oss fram själva. Det var väl en stund där i skogen på den där grusvägen, som mest var en makadamväg som såg ut som en väg man använder för skogsmaskiner som jag nog funderande en och två gånger på om bilen skulle hålla. Men har man nu en Volvo, så fixar sig allt och vi kom fram till målet. Regnet utanför slutade tyvärr inte, gjorde bara några små pausar ibland, innan det tog ny fart. Så vi började fotoutflykten med fika och lite gött tjöt med några tyskar. Där vi pratade om detta fantastiska område, med hur mycket som helst att se och fotografera.

Fast idag, höll jag mig till området precis vid parkeringen, det räckte liksom i regnet. Men det blev en hel del bilder ändå på denna lilla plats.

20150729_5738 20150729_5751 20150729_5759

 
Så insåg jag ju, men hjälp, jag har ju inte tagit några macrobilder de här dagarna, det har ju liksom varit lite för blött på marken och i mossan. Men nu tog abstinensen och blomprakten över, så jag slängde mig hejdlös ner på den mjuka marken och tig mig an de små blommorna och ett och annat bär

20150729_5770 20150729_5794 20150729_5822

Nu sänker sig ju ljuset utanför stugfönstren och regnet droppar sakta på fönsterblecket, så snart så är det nog dags att krypa ner under täcket och tyvärr imorgon bitti är det dags att packa ihop sina prylar för tredje gången. Den här gången för att bege mig mot Göteborg, för nu är det ju inte många dagar kvar på semestern – fast det är klart, på måndag väntar ju någonting spännande, nämligen en helt ny bil skall hämtas ut på Bilia då.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

