Augustitankar

20150809_6093
Så var då semestern över för den här gången, eller rättare sagt, den har varit över i två veckor. Vi har vandrat in i augusti månad och tänk med den månaden så kom också värmen.

Förra helgen så var ju första helgen med den nya bilden, och det drog rejält i körtarmen så jag stack iväg ut en sväng på lördag och tänkte mig upptäcka lite nya omgivningar. Fast det är väl nästan lite pinsamt att erkänna att Sandsjöbackas naturreservat är oupptäckta områden för mig, men så är det. Det är väl lika bra att erkänna, dom är näst intill fortfarande oupptäckta så när som det man ser från motorvägen. Ett område jag kunde studera än mer ingående eftersom jag hamnade i långsammaste kön på länge, när jag gjorde misstaget att köra av där det stod Sandsjöbacka, och sedan inse, jag kunde bara fortsätta söderut.

Fast jag hann iallafall avbilda lite rallarrosor, som stod där så vackert och lyste vid rastplatsen, dom fanns i massor, nästan så jag inte kunde bestämma mig var bästa kompositionen var någonstans, och så slutade det så här.

20150808_5878
20150808_5870
Jag kunde tillslut ta mig av från den låååångsamma kön, och vända tillbaka och svängde sedan in på nya vägar, lät bilen ta mig nästan dit den ville och hamnade tillslut någonstans i en annan del av reservatet och tänk, där var en sten, som var alldeles perfekt att slå mig ner på och hälla upp mitt medhavda kaffe. Så satt jag där, lät tankarna vandra fritt, lyssnade på träden, tittade ner mot sjön och ja, bara lät tiden rinna iväg så där skönt som man ibland skall låta den göra.

Tänk, det blev en liten tur även på söndagen och då tog jag med mig syster yster upp i välkända marker i Risveden. Vilken överraskning det blev att vandra i den välkända skogen på sommaren. Den var helt annorlunda, Rävsvansarna och gräset, lövträden och allt det gröna, hade liksom förändrat den fullständigt. Blåbärsriset dignade av stora mogna blåa bär, så det var kanske tur att kläderna jag hade på mig var mörka för annars hade dom varit alldeles blåprickiga efter utflykten.

20150809_6080 20150809_6032

Det var macrot som fick bli min lekkamrat idag och  jag hade roligt när jag lekte med macrot och svamparna på marken, så små, så dom knappast syntes.

20150809_5917 20150809_6011 20150809_5996Fast leken höll väl nästan på att gå över styr när jag hittade bubblor i vattnet och jag hängde över det omkullfallna gamla trädet och började fotografera, men roligt var det och stort deleteparty blev det när jag kom hem igen.

20150809_6046 20150809_6048Fast allt det gröna, ja, det gjorde ju nästan att jag gick vilse på stigen och var väl allmänt förvirrrad, men var gör det, när tiden känns som den står stilla och livet i skogen är så härligt och att jag får ligga i den mjuka fuktiga mossan och njuta av tillvaron.

20150809_6102

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

