Livet är allt bra skönt

20150919_0293

 

Så kändes det verkligen idag, när jag gick upp imorse och insåg inget regn så planen för dagen var att åka bort till Björkliden och promenera ner till Torneträsks strand.  Så in i bilen, där jag också erbjöd skjuts till två andra gäster här på turiststationen. Dom planerade nämligen enheldagsvandring från Björkliden.

Tänk vilken tur jag hade för regnet började droppa på rutan på bilen när jag körde upp till hotellet i Björkliden, men när jag väl kört ner igen och parkerat bilen, ja då slutade det så där perfekt. Det var bara att börja klättringen utefter Silverfallet ner till stranden, en klättring som jag väl insåg, kanske inte var lika ”lätt”som vanligt, eftersom det regnat och stigen såg lite slipprig ut.
Naturligtvis stannade jag halvvägs och vilade och beundrade vattnet som slängde sig utför stupet.
20150919_0245 20150919_0250Men jag passade även på att fotografera en frodiga grönskan

20150919_0262

Nu var det bara att ge sig på den där sista biten ner och likt en pigg 100-åring stöttade jag mig på stativet medan jag försiktigt tog mig neråt till stranden. Jag tycker det här stället är så fascinerande, för där Silverfallet slänger sig rakt ut mot Torneträsk, har det bildas som en vacker lagun, där man nästan inte riktigt fattar att man faktiskt är uppe i karga Lappland. det känns så frodigt och paletten av färger så här på hösten förstärker detta.
20150919_0271 20150919_0276 20150919_0294Jag har ju varit här vid Silverfallet och fotograferat många gånger, men det är lika fascinerande varje gång, för även om man tror man vet hur ett ställe skall se ut, så icke, någonting har ändrats, ljuset är annorlunda och så har naturens egen skulptur varit framme och gjort förändringar.

20150919_0272 20150919_0282Det är nog just detta som gör att det är lika spännande varje gång man kommer tillbaka till en välkänd plats och upptäcker nya ting, eller ser stället med helt nya ögon.

Efter en härlig stund där nere, när vattnet rullande in mot stranden så var det dags att börja klättra uppåt igen. Jodå, jag orkade ta mig upp i år igen, men jag stannade en liten stund till vid fallet.

20150919_0302och tänk vilken tur jag hade, för när jag väl satt mig i bilen för att köra tillbaka till Abisko, ja då började det regna igen, så det var riktigt skönt att komma in på turiststationen, käka lite lunch och sedan under en nån timma, bara koppla av i biblioteket.

Eftermiddagens planer var ju den artrika björkskogen, samma utmaning varje gång, men den här gången ingick ju ytterligare en liten komponent i utmaningen, nämligen knott, eller småflugor. Dom brukar ju inte leva vid den här tiden på året, men i år, då levde dom fortfarande och var väldigt på hugget.

Så där stod jag i den artrika björkskogen, kämpade med kompositionen och kämpade mot knotten, som var precis överallt, tom med på kameran.

Därför är det väl lika bra att erkänna, dom där knotten, dom vann nog den här bataljen – eller ur? För många bilder blev det inte därifrån

20150919_0331 20150919_0320 20150919_0332 20150919_0343Fast när jag tillslut tagit till flykten för alla små äckliga flygfän och lyckats komma undan, då var det riktigt gött, att slå sig ner på en sten. Fylla muggen med härligt varm och go choklad och bara sitta där och njuta av tillvaron och inse hur otroligt lyckligt lottad jag är som kan komma iväg och bort hemifrån så här.

Kvällen, ja, den har jag tillbringat bland nyfunna vänner häruppe så det här blev en riktigt härlig dag från morgon till kväll.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

