Norra Kvill nationalpark

20151017_0517
I helgen som gick var det dags igen för att åka på en workshop. Den här gången skulle jag hänga med till ett helt nytt ställe som jag verkligen såg fram mot med spänning. Spännande var det kanske under veckan innan jag åkte, för i början av veckan verkade den förkylningen som jagat runt bland mina arbetskamrater även hittat hem till mig.  Men en liten förkylning brukar inte skrämma mig i första taget, så rejält på hugget var jag när syrran hämtade mig på fredag morgon.

Vi var ett gott gäng, som vanlig, får jag väl säga, som anmält sig till Patrik Larssons workshop och en hel del välkända ansikten var det, men också några nya. Fast det är klart, kanske inte så konstigt med välkända ansikten, när det var 18:e gången jag deltog.

Eftersom det vid den här tiden på året mörknar tidigare och tidigare, så gav vi oss ut omgående för att bekanta oss med Norra Kvill nationalpark där vi skulle tillbringa hela helgen och fotografera.

Det blev några timmars vandring runt i nationalparken för att reka, spana, lyssna och känna den här naturen på pulsen, men några bilder hann jag iallafall med även första kvällen.

20151016_0470 20151016_0473 20151016_0476Den sista bilden, där hade jag hittat ett motiv som jag återkom till nästa dag, för att se, kunde jag göra det bättre, men mer om det senare.

Väl tillbaka på pensionatet, var man ju bara tvungen att kolla Facebook, nej, jag är inte Facebook-beroende,  men ibland kan det vara bra att vara uppkopplad nästan jämnt. För vad hittade jag där, jo, en fotoresa till ett drömresemål jag haft i många år. Men nu var det ju det där, att jag åker till Andalusien i maj nästa år, och klarar jag två rejäla fotoresor samma år – eller klarar plånboken det. Voila, på resande fot, är man spontan så självklart, inom loppet av en halvtimma hade jag anmält mig, så om 13 månader, sitter jag nere i Cornwall på Englands sydsida och läppjar på en öl och begrundar dagens fotografering – det ni – det är verkligen en dröm som förhoppningsvis kommer bli sann.

Men nu var det ju helgens workshop som gäller, och efter föredrag, lite gött kvällssnack, så var det marsch i säng, med väckarklockan ställd på 05.20 nästa morgon.

Så i ljuset av pannlampor var vi ett morgontrött gäng som vandrade uppför skogsbacken inför morgonens fotografering och så hopp och lek ut i skogen igen.

Ja, lufsade iväg, och kom på villovägar, men efter lite muttrande och svärande, klättrandes över stock och sten var jag på rätt väg igen och likt ett mantra mumlade jag, jag orkar upp för branten, jag orkar upp för branten var jag uppe och unnade mig en rykande god kopp kaffe medan jag betraktade den härliga skogen runt mig.

20151017_0483 20151017_0491-2Ja, just det, jag skulle ju ner för branten också, det hade jag inte riktigt tänkt på först, men se, det gick bra det med och så vandrade jag tillbaka till motivet från kvällen innan.
20151017_0495
Jag kan lova, att väl tillbaka på pensionatet då var det riktigt gott att krypa ner under täcket en timma och sova lite innan lunchen och första bildkritiken kallade.  För det var ett späckat schema vi hade och snart var det dags att packa in oss i bilarna och ut igen.

Den här eftermiddagen hade jag bestämt mig för att gå åt ett annat håll till en liten göl med näckrosblad. Dessa blad som kan vara så vackra på hösten, när dom skiftar färg. Så en liten vandring genom skogen där jag stannade till några gånger för att leta motiv blev det.

20151017_0505 20151017_0508
Så var det ju näckrosbladen och här kommer två varianter.
20151017_0513 20151017_0515Ute i den lilla tjärnen låg det träd, som skapade spännande motiv, men från spännande motiv, till att lyckas med kompositionen, det kan vara en lång, krokig och ack så blöt väg.

20151017_0519Nu började mörkret falla, eller rättare sagt, kameran verkade tycka så, för tiderna blev bara längre och längre, tills jag insåg, oopp ja just det, jag skruvade ju på ett polfilter förut som jag inte skruvade av. Men det var ändå dags, att börja vandra tillbaka så smått mot bilarna och tillbakafärd till pensionatet – där kvällen avslutade med helgens andra bildkritik under samma intressanta, lärorika och nyttiga tankar från Patrik.  Så kallade sängen igen, men tyvärr, nästa morgon insåg jag, det verkade som förkylningen ändå hittat mig, så istället för en härlig morgon i skogen, blev det en alvedon och 5 timmars sömn.

Workshopen avslutades med en sista bildkritik och där insåg jag vad jag missat på morgonen, men, men, sådant som händer.

Som vanligt var det en härlig helg under Patrik Larssons ledning, där man kom hem med mycket ny inspiration och kunskap, men också med många härliga leenden efter många goa skratt.

Syrran och jag förlängde ju helgen och drog vidare till Store Mosse, men se det berättar jag om en annan dag.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

