Fotoåret 2015

Julen är över och nu väntar vi bara på det här gamla året skall ta slut och övergå i 2016. Så då kan det kanske vara dags att göra en liten summering över det här fotoåret. Det har ju blivit en liten tradition här på bloggen att jag gör detta, så varför inte, det blir ett i år också såklart. För det känns som det varit ett spännande och händelserikt fotoår för mig.

Det drog igång med en rivstart redan ett par dagar in på det nya året, för trettondagen, då tillbringade jag några timmar ute i min härliga trollskog igen. Det har liksom blivit ett behov att åka dit lite då och då, bara för att få vara där några timmar, koppla av, samla mina tankar, fotografera, lyssna på granarnas susande och vattens porlande. Så vad kan då vara bättre än att börja fotoåret just där.

20150106-_DSC2571-Edit
Det är också roligt när jag plockade ut bilderna till den här lilla tillbakablicken, att jag varit väldigt aktiv ute med kameran i år, iallafall tom augusti. För från september och resten av året, har kanske inte tiden riktigt räckt till på det sättet jag hoppas på. Men så kan det bli ibland.

Däremot kan jag se, att den här trollskogen, har fått många besök i år, både under vintern, våren och precis när hösten börjar banka på dörren och en regnig sista dag i november.  Fast nu går jag väl händelserna lite i förväg. Så jag backar tillbaka lite och kan konstatera att dåligt väder, har definitivt inte stoppat mig i år.

För en fredag i februari, så smet syrran och jag iväg ner till Särö Västerskog och i en salig blandning av snö och regn, då gick jag igång ordentligt och klafsade runt i sumpen och fotograferade med en härlig frenesi.

20150213-_DSC2680-Edit-2
Våren lät väl vänta på sig lite, men så i månadsskiftet mars-april, ja då slog den till och hela påsken tillbringade jag bland blåsippor och vitsippor,  med macrot påskruvat på kameran. Ja tom så mycket, så jag fick träningsvärk i makromusklerna, men härligt var det. En massa frisk luft, en härlig stund bland dessa ljuvliga vårblommor som är så inbjudande och liksom väcker alla vinterstela leder och leenden till liv igen.  Tänk, tiden går fort, så snart är vi där igen.

20150402-_DSC2921-Edit 20150411-_DSC3754-Edit-2
Det blev väl inledning på en ganska så hektisk period för mig, jag var ute och fotograferade en massa, för mitt upp i allt, bestämde jag mig äntligen och köpte ett nytt macro, som fick bekänna färg direkt. Så april det rusade bara iväg, med härliga stunder i backarna fulla av blommor, utställning med Lerums Fotoklubb och så en workshop i Karlstad, som naturligtvis avslutades på bästa möjliga sätt – i vitsippsbacken

20150426-_DSC4037-Edit-2
Det blev ju inget besök i Söderåsen i år, men när  april övergick i maj, ja, då var jag bara tvungen att få se dom små musöronen på bokträden igen, så jag hittade en liten bokskog på närmre håll och det blev en och annan närstudie av dessa underbara små knoppar som precis brustit.

20150501-_DSC4306-Edit

Mitt i detta hektiska april så lade jag sista handen vid planeringen av en tjejhelg. En idé jag fick i november 2014, och som nu stod för dörren. Så 8 goa och härliga fotoglade tjejer samlades för en 100% helg på Rörö. Yes, vad roligt vi hade, visst det blåste, men vårt glada humör kunde inte vindarna blåsa bort. Så vi fotograferade, skrattade, tog skydd när vindarna blev för intensiva, eller när regnet smattrade utanför. Då fyllde vi våra glas med lite vin och satt runt köksbordet och snattrade och vi lovade, det som sades på Rörö, ja, det stannar på Rörö, däremot alla bilder dom visar vi hur mycket vi vill.

20150509-_DSC4468-Edit-2
Men snart var det dags att packa väskan igen, ja, under april  o maj, var det väl nästan så att jag knappt hann packa upp innan jag packade igen. För en årlig tripp ner till Österlen stod på programmet i maj också. Det här året var det workshopdags igen, men nu hängde syrran med, så det var skönt att slippa köra utan bara kunna sitta på passagerarsidan hela tiden och istället öva mina pratmuskler. (Nej, dom får aldrig träningsvärk)

Österlen, handlar om upp mitt i natten, i säng nästan mitt i natten och minimalt med sömn, men vad gör det, när man får stå i ett hav av strutbräken och ramslök

20150523-_DSC4716-Edit

Väl hemma från Österlen insåg jag, att ojdå, nu skulle jag hålla mig hemma en hel månad, men en och annan liten utflykt hemma blev det ändå, innan det var dags för en vecka i Mullsjö.
En hel vecka på ”kollo” visst tidiga mornar och sena kvällar, en i skönt kreativt sällskap då klarar man sig utan sömn. Ja, då överlever man till och med en morgon i ösregn, som kan vara så här vacker.
20150623-_DSC5096-Edit

Eller timmar på myggornas favoritrestaurang, för där fanns det strutbräken igen.

20150624-_DSC5149-Edit

Årets semester blev en veckas road-tripp där första stoppet var Knuthöjdsmossen, och ja, vi fick en morgon med dimma.
20150724-_DSC5603-Edit
För att sedan fortsätta i Säter och deras årliga fotofestival, men vi hann även med lite fotografering, för fredag kväll däruppe då tillbringade jag en häftig stund vid en gammal nerlagd gruva.
20150724-_DSC5654-Edit-3

Sista fotostoppet på resan blev Glaskogen i Värmland, men då hade vi inte längre tur med vädret, men vi hade iallafall tur med bilderna, tycker iallafall jag. Regnet hängde tungt över skogen, men vackert och spännande var det där.

20150728-_DSC5726-Edit 20150729-_DSC5822-Edit
Augusti blev mest jobb tyvärr, och så skulle september också bli. För vi gick en ny spännande tid till mötes på jobbet, vilket jag såg fram mot spänning och nyfikenhet. Så det blev långa dagar på kontoret, men så helt plötsligt insåg jag, äsch jag har allt under kontroll och samtidigt verkade det som min dator blev hackad, för hastigt och lustigt, satt jag med flygbiljett och rum bokat i Abisko, hmm, hur gick det här till. Och tänk, även hyrbil var bokat. Snäll hackare det här, eller var det kanske ett ögonblock av sådan här härlig förvirring som jag uppstå här.

Men det blev 4 fantastiska dagar uppe i Abisko, jag dängde av allt, utom kameran, den nya alltså. För just det, jag hade lika hastigt och lustigt som den resan bokats, blivit med ny kamera, så det kan bli.

Men som sagt, jag kopplade av, jobbmobilen, avstängd och inlåst på kontoret och jag njöt av livet och tillvaron däruppe.

20150917-DSC_0206-Edit 20150920-DSC_0356-Edit
Så jag kom tillbaka hem, med nya friska krafter och det var bara att hugga in på kontoret igen, resten av september och halva oktober. Sedan var det dags igen – för nu styrdes kosan mot ett nytt ställe att upptäcka, nämligen Norra Kvill nationalpark. En gammelskog, som var trolsk, mystisk och helt underbara. Det blev en helg då jag vandrade runt på dessa spännande stigar, letade kompositioner, kopplade av hjärnan och lät musklerna arbete. Jag var tyvärr förkyld under helgen så jag var kanske inte på topp, men ibland händer det så och då ser man en sådan här helg som en investering inför framtiden, så kära Norra Kvill, jag kommer tillbaka, det lovar jag.
20151017-DSC_0508-Edit
Oj, nu närmar sig redan november, och då är det alltid en helg, som bokas in per automatik, nämligen Naturfotofestivalen i Vårgårda och även i år hade jag en skärm där. Jag fick många positiva kommentarer om mina bilder jag hängde och många intressanta och roliga samtal under helgen. Så nu var det magmusklerna som fick jobba, lika mycket som pratmusklerna.

I början av november fick jag klart för mig att syster och svåger skulle lämna sitt hus för en helg, så vad gör jag, jo jag ockuperar naturligtvis huset och äntligen blev en vandring av jag velat göra så länge. Jag gick nämligen i barndomens fotspår, på gamla välkända stigar, där mycket av naturen ändå förändrats, men ändå ack så välbekant.

20151107-DSC_0684-2-Edit-2

Sista dagen i november, då ”skolkade” jag från jobbet, för som sagt, det hade varit mycket jobb hela hösten. Jodå, jag hade kollat väderleksrapporterna hela veckan och fredagen såg väl mest hoppfull, men tji fick jag. För det blev några regniga timmar uppe i min sagoskog, för det var dit jag åkte. För där finns liksom hur mycket energi som helst att hämta och aldrig verkar det sina. Så jag trotsade regnet och njöt för fullt där jag vandrade i den mjuka, mörkgröna mossan. Vad gjorde det, att det rann från kläder och håret av blött regn, jag slapp ju tvätta håret när jag kom hem, det hade ju tvättats i regnvatten.

20151127-DSC_0792-Edit

Det får bli sista bilden i den här årskavalkaden. Ett år som har varit spännande och händelserikt och håll med om att jag hunnit med ganska mycket för som sagt, när jag går igenom mina bildmappar kan jag konstatera att jag varit ute väldigt mycket. Förhoppningsvis blir det också en sista liten runda innan det här året tackar för sig och bjuder in det nya året att ta över.

För 2016, ja, då har jag en del spännande och roliga saker att se fram mot om allt går som jag planerat. För i maj, då åker jag till Andalusien en vecka och fotograferar. Självklart kan jag inte avstå från Mullsjö, så det blir en vecka där. Så i november drar jag till Cornwall en vecka för att fotografera. Fast det är klart, detta är bara 3 av 52 veckor som är planerade, så vad sjutton skall jag hitta på dom andra 49 veckorna. Ja, det lär jag berätta om ett år, när jag sitter här igen och sammanfattar. Men var sak har sin tid, så därför är det dags att tacka för ett mycket givande och inspirerande 2015 och vi ses nästa år.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

