Min nationaldag

Idag, den 6:e juni är det Sveriges Nationaldag och solen sken från en nästan helt klarblå himmel. Lite små ulltottar till moln, fick mig att längta ut i naturen. Så jag tog bilen och körde upp till landet och dammiga skogsvägar for jag genom sommarskogen upp till Åsen, eller som det egentligen heter Björsjöås. Där ligger en gammal skogsgård, som idag ägs och drivs av Göteborgs stad. Här hålls fortfarande de gamla små inägorna öppna av betande får och jag brukar åka hit lite då och då. Framförallt har jag hittat mycket Liljekonvalj här och det är så fridfullt att komma hit. Mitt ute i skogen, så öppnar den sig och den här gamla gården ligger där.  Många gånger när jag är här uppe tänker jag på hur de människor som först bodde här, måste slitit och kämpat för att röja mark att odla och ha sina djur på.  Därför känns det positivt att de här små öppna ängar bevaras.
När man kommer dit brukar man ju iof mötas av några riktigt bräkande hälsningar, då man aldrig kan smyga sig förbi fåren utan att dom märker att man är där.
I år möttes jag också av några tackor med sina lamm även utanför hagarna och jag blev lite konfunderad och orolig om det var en ett gäng som var på rymmen. Men icke, för de nyfödda små lammen gick bara ute några timmar om dagen för inte räven skulle ta dom.

20160606_2404

Så när jag inte hittade några Liljekonvaljer, slog jag mig istället ner bland fåren och hade en långt intressant samtal med tillsyningsmannen däruppe. Han är närmre 75 år och har ensam ansvar för djuren och märkena. Tyvärr, har väl inte Göteborg pengar tillräckligt att ha fler anställda som hjälper till – hmm – Ibland blir jag både ledsen och upprörd, när man tycker det inte finns pengar att bevara en del av vårt historiska arv. För de här gamla skogsgårdarna, Det finns nämligen några stycken häruppe på Vättlefjäll, är just en del av vårt historiska arv. Ett arv från den tiden, när människor slet och odlade upp marker, när de flesta bodde ute på landsbygden och odlade. Idag är det på allt för många ställen, där de här gamarna skogsängarna får växa igen. Där skogen får återta gammal förlorad mark.

Så det kändes så fridfullt och avkopplande att få sitta där med fåren runt omkring mig och dom små lammen, som bara var 2 dygn gamla var både nyfikna och söta.

20160606_2390 20160606_2386
Tyvärr hade redan liljekonvaljen blommat ut. Dom strök med när värmeböljan kom här i Göteborgstrakten och endast några små halvrunda blomsterstänglar såg jag bland bladen. Däremot hittade jag iallafall årets första blåklocka.
20160606_2376

Så jag tog mig en liten promenad ner till sjön och jag kunde konstatera att den sista tidens fina väder utan en endaste liten vattendroppe gjort skogen torr som fnöske. Så jag hoppas verkligen människor som ger sig ut nu är försiktiga för minsta lilla gnista av något slag kan skapa en rejäl skogsbrand däruppe. Vi måste vara försiktiga nu när vi är ute i skog och mark.
Det var så härligt att sitta därnere vid sjön alldeles ensam och titta på hur trollsländorna lekte över vattnet, jagade varann, bråkade lite och ibland landade på vattnet, för att lika snabbt flyga vidare igen.
20160606_2443

Slutligen var det den där lilla grodan som jag verkade skrämma slag på när jag satte mig där på stenen. För han hoppade iväg och sedan hängde halvt paralyserad i dom torra grenarna.
20160606_2417 20160606_2439

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

