På rulle genom Sverige

20160717_2963
Kan man väl liksom säga att jag är just nu. För igår morse startade jag den här sommarens road-tripp med 34 mil upp till Knuthöjdsmossen. Det blev en riktigt behaglig resa genom sommarsverige, där jag stannade till lite då och då och njöt av min ledighet.
Den här veckans planer är att framförallt röra mig i Bergslagen med två stycken ”basläger” under veckan, nämligen Hällefors och Ängelsberg.
Hällefors och Knuthöjdsmossen börjar väl nästan bli tradition nu att komma upp någon eller några dagar på min sommarsemester, så varför ändra ett vinnande koncept. Det är också så fridfullt att i lugn och ro vandra därute på mossen, lyssna till fåglarnas skrik, slå sig ner vid någon göl och bara filosofera. Den här mossen är en bra start på semestern, för när jag vandrar därute på spångarna, ja då varvar jag ner i lugn och ro.

Det såg ganska så hoppfullt ut fotograferingsmässigt när jag kom upp, massor med ulliga, gulliga moln på himlen och däremellan lite blå himmel. Men tji fick jag när jag kom ut. För i ett endaste litet huj, startade molnen sina reamotorer och for iväg. Så fotograferande fick väl bli lite därefter med en blaskblå himmel.

20160717_2926
20160717_292920160717_2937

På slutet av min kväll därute började jag gå bananas och testade lite nytt, som ni kan se längst upp i det här blogginlägget. Jäklar vad kul jag hade, men om det blev så bra, det är kanske tveksamt. Fast kanske är det viktigaste ibland att man iallafall vågar testa någonting annat än det man brukar.
Så när  mörkret så sakteliga sänkte sig över mossen, hoppade jag in i bilen och åkte hemåt. De där 34 milen kändes i kroppen insåg jag, så efter ett glas vin somnade jag gott på rummet på vandrarhemmet.

Jag hoppade en tidig morgon på mossen den här gången, för jag kommer ju tillbaka om några dagar och istället sov jag ut innan det var dags att packa ihop och dra vidare upp mot Ängelsberg.  Jag körde genom skogar, utefter vattendrag och var tämligen ensam på vägen, vilket kändes riktigt skönt och lite då och då var jag nog tveksam om inte GPS:n lurade mig lite, men icke som nicke, den tog mig fram till rätt destination.  Det var ju inte incheckningsdags på vandrarhemmet så jag drog direkt vidare ut mot det stora brandområdet. För Ängelsberg ligger ju väldigt nära där det brann för två år sedan.

När jag körde in i området, så grep mig en nästintill surrealistisk känsla, allt var borta. Några kala träd stod där i den kala marken likt ståndaktiga tennsoldater.  Men ändå signalerade naturen lite hopp. För den är duktig på att läka sig själv, om vi bara låter den få göra det.
Så när jag stannade bilen, hoppade ur och lät bildörren stå öppen insåg jag att några små insekter tagit över brandområdet. Hela bilen fylldes snabbt av bin eller getingar. Dom hade nämligen hittat ett område, så rikt på nektar så de hade samlats i mängder. För i det forna brandområdet där frodades nu blommor och blader. Här hade jag under minst en månad åkt runt hemma runt Göteborg och letat efter blåklockor och prästkragar. Dom fanns här, tillsammans med midsommarblomster och rallyrosor och gräs som letat sig upp genom de förkolnade grenarna och den svarta marken. Nej, den var inte helt svart längre. Den hade börjat skapa sin egen färgpalett av blommorna som nu letat sig upp marken.  Ja, det skall bli spännande att försöka skildra den här mycket speciella naturen, som den katastrofala branden skapade för två år sedan.

Här kommer en liten bildkavalkad av det jag hann se idag.
20160718_2975 20160718_2978 20160718_2991 20160718_2996 20160718_3028Ikväll blir det en stilla kväll på vandrarhemmet. Utsikten över sjön i Ängelsberg är fantastisk, så att få sitta här i trädgården och bara njuta av tillvaron är precis vad jag känner jag behöver.

 

 

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

