Hälleskogsbrännan

Idag har nog större delen av dagen ägnats åt det stora brandområdet. Fast jag började dagen med att åka Virsbo för att titta på en utställning. En av mina vänner ställde ut tillsammans med 3 andra. Det var en utställning som bara handlade om fåglar. Stefan ”Oscar” Oscarsson/N ställde ut sina fantastiska fågelbilder,  Dan & Bill Zetterström sina underbara fågelmålningar och så var det Christers otroligt vackra fågelskulpturer i trä. En utställning väl värd ett besök – Jag är verkligen glad att jag åkte dit.

När jag äntligen lämnade utställningen så åkte jag raka vägen till Hälleskogsbrännan. ett stort naturreservat som bildats av brandområdet. Här skall man låta naturen själv få ta hand om sig efter branden. Det skall bli väldigt spännande att följa utvecklingen i det här området. För även om det är en rejäl bit från Göteborg, så vill jag verkligen försöka komma hit igen om några år.

Det går en grusväg genom hela området med väl tilltagna mötesplatser och ställen man kan stanna på. Trots detta har inte området blivit tillrättalagt utan det får klara sig själv, men vägen har gjort att det är enkelt för intresserade att ta sig genom området och uppleva denna bit unik natur. Branden var förödande för människor och stora ekonomiska värden gick till spilla de där två veckorna för två år sedan när den rasade. Men ändå, här får naturen en möjlighet att starta om på nytt. Komma igång igen och börja från noll. Jag har hört hur ganska snart efter branden insekter som normalt inte finns här, kom flygande in för att som första nya innevånare i området, ta det i besittning. Vad som däremot slagit mig när jag varit därinne nu idag är tystnaden. En ganska så kompakt tystnad, kanske för de trädskelett som står kvar, inte har några kronor där vindens sus kan spela.

Även om det var en dag med sol och blå himmel, även om en del fotogeniska moln svävade omkring på himlen, så var det ju inte det exemplariska fotovädret. men jag kunde inte låta bli att ta fram kameran under min rekognoseringstur och här kommer en liten kavalkad av bilder från dagens tur.

20160719_3063 20160719_3069 20160719_3073

20160719_3091

20160719_3102Det är inte utan att jag nästan längtar hem, för att sitta och gå igenom bilderna på min laptop är nog inte det optimala, så jag kommer kanske få en rejäl överraskning när jag väl kommer se bilderna på min riktiga skärm.

Efter några timmar därute i skogen vände jag tillbaka till vandrarhemmet, gav mig själv lite ny energi i form av mat och sömn för att nu ikväll åka ut igen i området. Nu körde jag genom hela området på grusvägen och stannade till med jämna mellanrum för att fotografera . Så varsågoda, kvällens bilder kommer här.

20160719_3106 20160719_3108 20160719_3119 20160719_3125 20160719_3135Jag har väl i störta möjliga mån försökt koncentrera mig på att få med de blommor och den växtlighet som redan slagit rot i området. För jag tycker på något sätt det visar naturens läkningsprocess. Jag har också kunna konstatera att ute i brandområdet, så vimlar det av bin eller getingar, flugor och andra insekter. Dom är ju liksom med och börjar bygga upp det nya livet i området.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

