Vi kämpar på i Mullsjö

Nu är det ju över ett dygn sedan jag skrev någonting om våra vedermödor i Mullsjö. Men här har det varit fullt upp – för igår kväll, var det dags för kvällsfotografering också och självklart fick vi med oss uppgifter ut och nu gällde det svartvitt.

Igår kväll skulle vi egentligen åkt till Hassafall och fotat vatten, men istället för vågrätt vatten aviserade SMHI lodrätt vatten, vilket ju är lika med regn. Så planerna ändrades och vi styrde kosan till Ryfors gammelskog.  Så jag kände mig nästan lite ”hemma” när regnet kom och jag vandrade runt där i skogen, det är ju liksom inte första gången jag är ute och vandrar i regnet i skogen. Det kan inte hjälpas, för även om man blir lite blöt, så är det något alldeles särskilt i skogen när det regnar. Färgerna förändras och blir så där härligt mättade utan några som helst reglage, ja, förutom reglaget i himlen, den där vattenkranen som finns någonstans i molnen.

Svartvitt i gammelskogen, ja, det kan vara både spännande och skrämmande, men jag börjar väl med en färgbild.

20160803_3600Men nu var det ju svartvitt vi skulle tänka och jag som älskar dom härligt mättade färgerna i skogen. Sådär, bort med allt sådant och in med det monokroma

20160803_3603 20160803_3610Det regnade väl allt mer, så kvällen blev lite avkortad och man kunde komma hem i tid för att ladda in bilderna, kolla igenom och se om det dög. Ett glas vin på balkongen hanns också med innan det var sovdags redan fram mot 22.00 på kvällen. För självklart  den skulle ju ringa igen redan kl 04.00 nästa morgon.

Jodå, klockan ringde och jag orkade upp och regnet som smattrat på fönstret hela natten hade slutat. Så nu bar det av  till Trollsjön.  Samma uppgift som igår kväll gällde, svartvit bild. Vi skulle under eftermiddagen redovisa totalt två svartvita bilder från Ryfors och/eller Trollsjön och så ytterligare tre bilder. Hemska tanke, för idag tröt all inspiration jag hade. Det blev en ren kamp och tuff arbetsinsats att under morgon få till några bilder som jag kunde visa.
Men skam en som ger sig, nåt blev det och tja, vi börjar där vi slutade igår med det svartvita
20160804_3646Sådär svartvita uppgiften slutförd, nu gällde det dom där övriga tre bilderna. Så kämpa, kämpa och tänk, jag hittade en knippe näckrosor som flöt sådär vackert på vattenytan och mitt i när jag höll på med mina näckrosor, ja, då kom det tom lite dimslöjor svepande förbi över sjön.

 

20160804_3627 20160804_3635

Så var det dom där myggen också – För dagens första myggan hittade mig när jag stod där på spången och komponerade, visslade snabbt på sina kompisar och hojtade – hitåt kompisar, jag har hittat morgonkäket – hon står här!. Så nu har jag ett helt gäng nya fräscha myggbett lite överallt.

Efter näckrosorna tog väl i principen den lilla inspiration jag hade slut och då gjorde jag det jag gillar allra bäst i det läget. Jag går undan, jag sätter mig för mig själv och bara njuter av morgonens lugn – det är inte helt fel det heller, eller hur. Där satt jag på bänken i nån timma, tittade ut över sjön, kollade in när fisken hoppade upp ur vattnet för att lika snabbt försvinna igen. Tittade på fåglarna som simmade fram i sjön, dök undan, och dök upp.

När det väl var dags att ge sig tillbaka till bilarna, lunkade jag i sakta mak upp för backen och precis vid parkeringen hittade jag tillslut något som fångade mitt intresse – nämligen ljung.

20160804_3662

Ja, just det, myggen var tydligen inte nöjda med skrovmålet på mig vid sjön, utan hängde med mig upp till ljungen också – Med sådana kompisar, behöver man definitivt inga ovänner märker jag och kliar mig på kinden.

Nu skall iallafall resten av kvällen ägnas åt den där artikeln vi skall göra klara. Jodå, bilderna har jag väl fått ihop, men så var det texten också – Jag tror det krävs ett glas vin för den så därför avslutar jag bloggen här.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

