Cornwall – du tog mig med storm, del 2

Färden går vidare utefter Cornwalls kust och dagens första stopp blev vid Kynance Cov – Nu började nog också Cornwall visade sin nyckfulla sida vad gäller vädret. För efter en fin morgon med soluppgång, vackra ulliga små moln över himlen, så kom de regntunga molnen insvepande och släppte ifrån sig sin last – Hmm, då hade väl jag gjort dagens första misstag – för regnkläderna, ja dom låg kvar i bilen. Lite seg kände jag mig också så när jag så vart vi skulle, upp för en rejäl backe, klättra i trappor, ja då stannade jag halvvägs och gjorde ett litet halvhjärtat försök till fotografering.
20161116_4312Vi drog vidare till Lizard Point och däruppe på toppen så tog utsikten andan ur mig. Den bilden av Cornwalls kust, som jag hade i bakhuvudet, ja, den känslan förkroppsligade verkligen utsikten. Nu hade vädret på gån dryg timma slagit om och vi började vandringen ner till stranden i strålande sol från en klarblå himmel. Så väl nere på den underbara lilla strand, var det inte någon idé att ens plocka fram kameran. Hårda, hårda skuggor gjorde att det i princip kändes omöjligt att fotografera, men jag tog iallafall en mobilbild som minne av denna underbart vackra plats. Ibland är det så, att även på en fotoresa, tycker iallafall jag att man skall stiga ut ur sin fotografiska bubbla och bara bli turisten som njuter att tillfället när man får se naturscener som tar andan ur än – och det gjorde jag nu.
Vandringen tillbaka upp till bilen, gav mig också många tillfällen till detta, för den var lång och brant. Så det var tur dom placerat ut flera ljugarbänkar på vägen där jag kunde slå mig ner, och bara sitta en stund. Så varsågoda, en mobilbild som visare denna vackra plats.
20161116-img_2171Vi passade på att äta av vår medhavda lunch däruppe på toppen medan vädret slog om igen och och molnen drog in över kusten för vilken gång i ordningen den här dagen hade jag väl börjat tappa räkningen på.
Man lärde sig under veckan att aldrig bli orolig när regndropparna föll, eller himlen blev klarblå för snart skulle det ändras igen och så vi hann liksom aldrig tröttna på några väderscenarier utom kanske vi något tillfälle, som jag kommer till senare.

Vi avslutade även den här dagen uppe vid Godrevy och nu hade solen tittat fram igen. Tidvattnet hade inte hunnit lika långt in på stranden när vi kom dit så jag gick igång på vågorna som rullade in över sanden. Drömmen om den optimala vågrörelsen i sanden gjorde att jag fyllde minneskortet rejält den kvällen. Lite pirrig känsla också när vågorna nådde förbi mig och med lite pirr i magen när sanden under mig spolades undan och både jag och stativet sjönk. Jag kan väl säg som så, så mycket lutande horisonter som den här kvällen har jag nog aldrig kommit hem med tidigare och jag hoppas jag lyckats rätta upp alla så här i efterhand. Ett och annat litet stativben har jag också tvingats klona bort, för vi stod tätt, tätt tillsammans för att få till BILDEN.
20161116_4329 20161116_4345 20161116_4357 20161116_4361När vattnet svepte in för långt, då insåg jag, nu är det nog dags att gå vidare innan även stövlarna är vattenfyllda. Så jag gick runt kröken och intog i princip samma plats som kvällen innan och tänk vilken skillnad när ljuset var så totalt annorlunda. Det är nog detta som är så spännande med landskapsfotografering, hur platser förändras så totalt pga av hur ljuset är vid fotograferingstillfället.

Så här såg det ut första kvällen när jag i princip står på samma ställe.
20161115_4244och så några bilder från den här kvällen
20161116_4371 20161116_4378 20161116_4395Så avslutar jag då med dagens sista bild innan det var dags att i mörkret gå tillbaka till bilen och åka hemåt mot en hägrande middag
20161116_4403Yippi, torsdag morgon och sovmorgon, ända till 06.15, hmm…..
Idag skulle vi dra upp mot norra Cornwall, så det blev frukost redan 06.30 och startklara vid bilen ca 45 min senare. Jag kan väl säga så här, det var ganska tyst i bilen de 45 minuterna vi körde upp till första fotostoppet som var Tredbarwith strand
Jag som har problem med höjder, tyckte det först var lite läskigt, men jag inser också att jag nog börjar vänja mig mer o mer hur jag skall bemästra höjder när jag är ute och fotograferar.
20161117_4445 20161117_4417Så drog vi vidare mot Crackington Haven  och nu var nog väderturen över. För väl framme nere i hamnen så öppnade sig himlen och regnet fullkomligt vräkte ner. Vinden hade också friskat i, vilket iof Patrik varnat för. Han hade varnat för vindar upp mot kanske 20 sek. Vi smet in på det lilla kaféet nere i hamnen och tog oss en kopp kaffe och även en liten kaka slank ner i magen. Så när regnet slutade begav vi oss ut och jag kan säga, nu BLÅSTE det. Jag tog ändå fram utrustningen och följde med ut på stranden. Det var läskigt för i den hårda vinden så höll jag nästan på att blåsa omkull, så nog var det orkanvindar i byarna. Jag gav ganska snart upp och gick tillbaka in i värmen på kaféet. Där mötte jag en äldre herre, som bara skakade på huvudet och sa ”Bad weather today” och nog var det så. Jag satt därinne i värmen och såg hur regnet och vinden piskade utanför. Resten av gänget gav väl också upp efter en stund och gjorde mig sällskap inne i värmen. Patrik kollade febrilt i sina väderappar och lade pannan i djupa veck för att fundera över vart vi kunde åka. Till slut tog vi beslutet att fortsätta norr upp och hoppas på bättre tur.
Så vi packade in oss i bilen och där gällde kommunikation. Endast en dörr öppen åt gången för fick vinden fritt spelrum genom bilen, då skakade hela bilen av vinden.

Vi for vidare upp till först Duckpool, men där var helt kört och så vidare till Sandy Mouth. Där kändes det väl lite bättre, så vi steg ur bilarna för att iallafall gå ner på stranden och se hur det kändes. Det var en stormig promenad ner, där vinden tog tag i oss rejält, men så nere på stranden kunde vi konstatera, här är ju ”nästan” lä, eller iallafall här kommer inte stormen riktigt åt oss. Ha, ha.. vi verkade hittat ett ställe där den inte hittat oss. Så hela gänget rusade tillbaka för att hämta utrustningen. Själv så tog jag det lite lugnare, promenerade tillbaka till bilen. Gav mig själv nån timma i ensamhet med lite mat i magen och kaffe innan jag gav mig tillbaka ner.
Vilken eftermiddag och kväll vi fick. Visste blåste det, och vi fick hjälpas åt att hålla i vår utrustning, men naturen därnere var häftig.

20161117_4448 20161117_4457 20161117_4465 Att Patrik passade på att hitta en liten egen plats att för en stund få koppla av med en kopp kaffe och kanske fundera över hur en skock vuxna människor, kan bli som lyckliga små förskolebarn när man släpper dom fria att ”leka” på en strand.  Jag kan väl också säga så här, det är stunder som dessa, som Patrik får symbolisera, som gör att jag verkligen njuter av min hobby och jag kan konstatera, att han nog har världens bästa arbetsplats.
20161117-img_2181
Tidvattnet började vända och vågorna var på väg in så vi gjorde oss redo för något, som nog för mig blev dagens höjdpunkt. Att återigen få stå på stranden och se hur vågorna med sin urkraft rullade in över stenarna. Så det här blogginlägget slutar med en serie bilder från denna läckra strand.
20161117_4490 20161117_4504 20161117_4505Så trots lite otur med vädret under dagen så var vi nöjda och även lite trötta när vi startade hemfärden mot Penzance. Jag avslutade kvällen i ensamhet på rummet, trött och glad, medan resten av gänget begav sig ut för kvällens middag.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

