Mullsjö – nu var jag här igen

Tänk att jag inte kunde hålla mig – från vadå kanske ni undrar? Jo, att tillbringa en vecka på naturfotokurs i Mullsjö. Det börjar liksom bli en tradition. En tradition jag tänkt bryta i år. Men så dök den upp länken, som sa, att det kommit ett antal återbud och innan jag visste ordet av, så var jag anmäld. Så återigen, styrde jag därför kosan mot Mullsjö förra söndagen. För min vana trogen, kom jag dit dagen innan kursen började. Jag har nämligen lärt mig, man behöver liksom all sömn man kan få innan kursen drar igång. För sedan är det därmed ordentligt med sömn liksom kört.

Det var en del gamla ansikten som dök upp där i samlingssalen, så det visade sig att jag redan kände väl ungefär hälften av gänget. Det är ju fler än jag, som liksom har svårt att hålla oss borta från Mullsjö när det drar ihop sig till Anders Geidemarks naturfotokurser där.
Så var det genomgång av årets program, och som vanligt lät han oss inte få en lugn o behaglig vecka, där man kunde lulla runt i markerna och liksom bara fotografera det man kände för. Nejdå, sin vana trogen gav Anders oss en massa uppdrag.
Så tisdag morgon, då rabblade jag mitt mantra, Kaos, Impressionism, Minimalism, 1×2,1×1,1×3 hmm – var sjutton hittar jag något minimalistiskt – nej, jag klarar det inte och var katten, hittar man kaos i en vacker hästhage.
Jodå, lite krystat kanske, men varsågod, min tolkning av minimalism är som följer:
En liten minimal häst och så så minimalt med grenar och löv.  Voila, så var det klart, för hur det än är, kan du bara motivera ditt val tillräckligt bra, så kan nog tom magister Anders kanske bli tyst.

Återigen började vi våra fotografiska utflykter på Tunarp och vandra runt i hästhagen, bland ekarna tidigt, tidigt på morgonen medan dagen vaknar är härligt – om det nu inte varit för de där uppdragen förstås. För tror ni inte han också gett oss ett litet projekt sin vana trogen. Ett sådant där projekt, som förutom dagens uppdrag också skulle genomföras och som jag väl iof förträngde ganska bra de första två dagarna.
Varje dag skulle man ju också väl hemma igen, när resten av av deltagarna på de olika kurserna i Mullsjö hasade sig upp ur sängarna och började sina arbete för dagen. Ja, då var det dags för oss kämpande naturfotografer att sätta oss vid datorn, gå igenom dagens skörd och ta fram 5 bilder att visa. 5 bilder som skulle innehålla dagens uppdrag.
Jag kan väl också säga som så, när man kommer hem kl 08.00 på morgonen, trött, smutsig och blöt av morgonens regn efter att varit ute i skog och mark sedan 04.30 och möter nymornade kursare i Mullsjö, i sina vackra blommiga sommarkjolar och ljusa rena toppar, ja, då känner man sig faktiskt som det där som katten släpat in och lagt på mattan. Så kanske inte så konstigt att våra frukostbord, det var det längst bort i matsalen.  Men å andra sidan, dom hade inte fått uppleva det här:

Onsdag morgon, samma procedur, uppstigning kl 04.00, snabbt hälla i mig en kopp kaffe så jag blev kontaktbar och nu bar det iväg till Fiskdammarna. Så då fick det också bli en rejäl dusch med myggolja, för si vid Fiskdammarna, där håller myggorna konferens när vi är där. Jag vandrade ut i denna frodiga natur och så kom regnet, men inte stoppar lite droppar från himlen en naturfotograf. Det var ju bara att rabbla dagens mantra istället – torka, torka, klick – torka, torka, klick och jodå, lite fastnade allt på sensorn innan det var dags att vända tillbaka till den väntande frukosten.

Idag var det ju art i miljö som var huvuduppgiften. Så då fick väl de två ensamma rallarrosorna passa bra till den uppgiften, eller vad tycker ni?
Morgonen avslutade jag med en nästintill obligatorisk bild vid Fiskdammarna. Faktiskt ett motiv jag inte fotograferat sedan första gången jag var här för 4 år sedan, så nu var det dags igen.

Fortfarande var jag i förträngningsstadiet av veckans projekt, nämligen den där artikeln. Vi hade fått två rubriken att välja på, nämligen ”Sol, vind och vatten” eller ”Träd, sten och gräs” – med underrubriken ”En sensommarbetraktelse” – Det var som sagt totalt stiltje i min hjärna, inga uppslag, ingen inspiration, så jag gick väl egentligen och lurade på, kan jag fejka datorhaveri, hitta på att jag lyckats radera alla bilder, eller andra drastiska katastrofer som kunde göra att jag inte skulle få ihop artikeln.
Anders hade när han presenterade veckans program aviserad ett nytt fotoställe, nämligen Hassafall, ett vattenfall i närheten av Jönköping. Problemet var väl, skulle det finnas någon vatten där. Så några åkte dit på tisdag kväll och redade lite och kunde konstatera, jodå, det finns vatten, även om det kanske inte var sådär jättemycket, men ändå tillräckligt för att man skulle kunna fotografera där.
Så onsdag kväll styrde vi iväg till Hassafall och vandrade in i skogen på nya stigar. Det låg så vackert mitt inne bland höga barrträd. Tyst och fridfullt och jag gick igång rejält kan jag lova er. Såklart fick vi en uppgift också, nu var det svartvitt som gällde, så här kommer mitt svartvita bidrag.
Men såklart, fick det även blir lite i färg också

Torsdag morgon, och sista morgonen med uppstigning nästan mitt i natten och nu var det Trollsjön som gällde och jag hade äntligen fått ett uppslag till artikeln, men inte mycket bilder så här gällde det att låta idéerna flöda rejält. Så mesta tiden gick väl åt till att hitta kompositioner jag kunde använda där. Ja, just det, vi skulle ju också till eftermiddagens pass nere i ”Grottan” presentera 5 bilder från föregående kväll och morgonens fotografering. Två var jag klara med men resten, ”stön” ingen rast och ingen ro.  Ingen tid till att njuta av morgonen vid sjön med sina dimslöjor som dansade fram lite då och då över vattenytan.

Så räddningen fick bli några sista bilder uppe vid parkeringen innan hemfärd

Torsdag kväll var det kanske tur att regnet strilade, för någon tid till att åka iväg till Ryfors gammelskog på egen hand fanns det inte. Nu gällde det artikeln. Så med datorn under ena armen och vinet under andra armen knatade jag iväg upp till gänget som liksom jag slet med artikeln och medan vinet sakta rann ner i magen, så skapade jag artikeln och tänk, jag fick ihop den tillslut. Med lite vin innanför tröjan löser sig det mesta, eller hur?

Så även i år kunde jag knalla in till Anders med en färdig artikel och jag kunde återigen känna mig nöjd med är härlig vecka i Mullsjö. En vecka som självklart avslutade på samma traditionella sätt som alltid, nämligen först vernissage och sedan FEST!.
Jag hade planerat att ta det lugnt, inte lägga mig efter kl 24.00 och hur tror ni det gick – Nej just det, någon gång efter halv två på natten knatade jag tillbaka till mitt rum och kröp ner under täcket nöjd med en härlig vecka här i Mullsjö, som nu bara hade några timmar kvar.
Det var med ett visst vemod, men också med ett leende på läpparna jag satte mig i bilen efter lunch på lördagen och styrde kosan tillbaka hem. För även om sömnen är obefintlig, dagarna långa, många uppgifter som skall lösas, så bara älskar jag den här veckan. Alltid ett lika gott gäng, som under Anders ledning presterar en massa läckra bilder under veckan. Man blir inspirerad, man får en fotografisk kick och mitt upp allt detta så har man ju så himla härligt roligt.
Så att man ramlar isäng, direkt när man kommer innanför dörren hemma, och inte ens orkar släpa upp sin packning från bilen, vad gör det – För den kan man ju hämta en annan dag, eller hur?
Nå, hur blev då artikeln, jo, det kan ni se här och layouten är förutbestämd, så inga utsvävningar vad gäller bildstorlekar fick man heller göra.
Agnetha

Avslutningsvis, tack Anders för att du skapar en så kreativ och inspirerande vecka varje gång i Mullsjö och som gör att man liksom inte kan låta bli att åka dit igen och igen.

Om nikonetha

Göteborgskvinna som här tänkte samla sin högst personliga reflektioner över vad som händer runt omkring henne. Förhoppningsvis kommer även en och annan bild också att slinka med på köpet, då jag allt som oftast återfinns bakom min kamera
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

